Máte už presnú predstavu o tom, čo idete predávať, zadefinované produkty, vybaveného dodávateľa? Už len rozbehnúť vaše predstavy online? E-shop na mieru sa vám oplatí, pokiaľ chcete budovať brand, odlíšiť sa od konkurencie a okrem toho disponovať unikátnymi funkciami, ktoré podporia váš predaj. Ešte prv, ako sa pustíte do detailov pri tvorbe vlastného e-shopu, čakajú vás tieto základné kroky.
1. Výber mena pre vlastný e-shop
Prvé, čo vás čaká pri vytvorení e-shopu, je vymyslieť mu meno. Názov by mal v prvom rade spĺňať nasledovné 3 pravidlá: ľahko zapamätateľný, jasný a prehľadný. Ak do toho vtesnáte ešte aj originalitu, bod pre vás. Nezabudnite ani na kľúčové slová z oblasti vášho podnikania, ktoré by tu malo figurovať. Dvojnásobne to platí v prípade, ak ešte nemáte vybudovanú známu značku.
2. Výber hostingu a CMS pre nový e-shop
„Ubytovanie” pre vašu doménu a miesto pre váš obsah nájdete cez platené systémy na tvorbu e-shopov, kde máte okrem prenájmu stránky v cene i webhosting. Ten si viete kúpiť takisto zvlášť.
Pokiaľ máte s vlastným e-shopom väčšie plány, určite si nevyberte hneď prvý bezplatný alebo ten úplne najlacnejší hosting. Posvieťte si na manažment, garanciu dostupnosti (pri špičkových to býva až 99,9 %), veľkosť zálohy dát, rýchlosť, bezpečnosť, podporu… Pre e-shopy sú ideálne cloudy, prípadne špeciálne fyzické dedikované servery vhodné pre veľké projekty alebo fyzické managed servery doplnené o administračnú službu. Aktuálne sú najlepšie hodnotenými webhostigami Wedos, Websupport či Webglobe.
Ďalšou povinnou jazdou je CMS systém (redakčný systém manažérstva obsahu). Umožňuje používateľom i bez programátorských znalostí tvoriť, upravovať a zverejňovať webový obsah hromadne prostredníctvom grafického používateľského rozhrania. Ideálne, ak využijete kategóriu open source. Napríklad WooCommerce, v ktorého jadre si môžete dať vytvoriť e-shop na mieru alebo využiť už existujúce šablóny.
3. Vybudovanie silného back-endu a prepracovaného front-endu
E-shop a jeho tvorba úzko súvisia s nasledovnými dvoma pojmami:
- Back-end predstavuje tzv. základy vášho e-shopu.
- Front-end zase dizajn a funkčnosť.
Back-end je pre používateľa skrytou časťou, je úzko prepojený so serverom a databázou. Potrebujete preň programátora, ktorý vytvorí efektívny kód, zbytočne nezaťažujúci server a databázu.
Front-end sa už spája priamo s užívateľským rozhraním (UI). Základom je, aby sa stránka zobrazovala každému používateľovi správne a nákup bol pre neho, čo najjednoduchší. Ide o prácu s tlačidlami, rozmiestnením prvkov a minimalizáciu potrebných krokov v rámci dizajnu web stránok.
4. Návrh responzívneho a príťažlivého web dizajnu
Flexibilný responzívny dizajn zabezpečí prispôsobenie obsahu rôznym typom obrazoviek (počítač, tablet, smartfón). Pri tvorbe e-shopu majte na mysli, že čoraz viac užívateľov nakupuje cez e-shopy prostredníctvom mobilných zariadení. Chce to, preto oku lahodiaci a funkčný web dizajn aj pre ne. A ten sa skladá z nasledovných dvoch častí:
UX dizajnu (používateľská skúsenosť) a UI dizajnu (užívateľské rozhranie). Kým prvý z nich rieši navigáciu obsah a obrázky, druhý sa venuje farebnej škále, typografickým prvkom, vizuálnemu dizajnu, rozloženiu prvkov na web stránke. Ich spoločným cieľom je dosiahnuť dobre vyzerajúce a praktické rozhrania. Takisto udržať používateľa dlhšie na stránke.
5. Nastavenie SEO a kampaní
Pre úspešný e-shop treba oboje. Popracovať na organike prostredníctvom SEO i nastaviť reklamné kampane. Ak pôjdu pekne ruka v ruke, stanete sa v Google pre zákazníkov viditeľnejšími.
Ako prvé by ste mali mať vypracovanú analýzu kľúčových slov, od ktorej sa viete odraziť a doladiť vlastný e-shop smerom k jeho potenciálu. Zapracovanie vybraných fráz, doplnenie chýbajúcich SEO parametrov a dôraz na interný linkbuilding vám vydláždia cestu vo vyhľadávači.
Následne sa môžete pustiť do tvorby organického aj plateného obsahu. V reklamných kampaniach Google Ads sa takisto zamerajte sa na kľúčové slová, ďalej ich konkurenčnosť, relevantnosť a vhodné publikum. Reklamy viete testovať, na základe čoho zistíte, čo funguje na vašich potenciálnych zákazníkov lepšie.
6. Podpora predaja zaujímavým obsahom
Obsahový marketing vám pomôže „nakopnúť” online predaj. Či už formou blogov, PR alebo SEO článkov. Dávajte vedieť o svojej značke a novinkách. Tvorte nielen texty, ale aj obrazový materiál pre nové produkty, pripravujte krátke videá, v ktorých výrobky detailnejšie predstavíte. Na pravidelnej báze sledujte novinky vo vašej oblasti a snažte sa ich premostiť s tým, čo aktuálne predávate. Nezabúdajte do každého textu či iného príspevku vložiť tiež call-to-action.
Ďalšie veci, ktoré vás čakajú a neminú pri tvorbe e-shopu
- napojenie fakturačného a skladového systému,
- FAQ podstránka, ktorá poskytne odpovede na kľúčové otázky zákazníkov,
- profil na Google My Business, aby vás zákazníci ľahšie našli a mohli zanechať hodnotenie,
- testing, či všetko funguje.
Prenájom internetového obchodu je síce najlacnejším e-shopovým riešením pre podnikateľov, ale pokiaľ stavíte na e-shop na mieru, dosiahnete kvalitnejší a funkčnejší webdizajn i obsah. Radi by ste mali taký oplývajúci najnovšími trendmi v UX, webdizajne a technológiách? Neváhajte nás kontaktovať.