Vďaka nikdy nekončiacej ceste spoločnosti Google k tomu, aby sa stal web ešte vhodnejším miestom pre mobilné zariadenia, tu máme ešte lepší prehľad o štyroch hlavných dôvodoch, prečo zákazníci uprednostňujú mobilné zariadenia a ako im zlepšiť ich zážitok. Budeme sa baviť o mikro-momentoch a tento príspevok si kladie za cieľ naučiť vás, ako navrhnúť mikro-momenty na zvýšenie konverzných pomerov webových stránok.
Pred pár rokmi spoločnosť Google oznámila novú iniciatívu zameranú na mobilné zariadenia, ktorej by sa mali jej weboví dizajnéri a marketéri chytiť.
Nezamieňajte si to s mikro-interakciami, čo sú miniatúrne interakcie, ktoré majú návštevníci s webovými stránkami keď sa „dotknú“ kľúčových bodov rozhrania. Myš zmení svoj vzhľad, keď používateľ umiestni kurzor myši na prvok, na ktorý je možné kliknúť. Po nesprávnom vyplnení poľa sa zobrazí chyba zobrazenia. Začiarkavacie políčko sa po začiarknutí na chvíľu zväčší a zmení farbu. Toto sú mikro-interakcie.
Mikro-moment však vzniká u vášho návštevníka. V dokumente „Veci, ktoré by dizajnéri mali vedieť o SEO“ Myriam Jessier zhŕňa štyri mikro-momenty Google:
- "Chcem vedieť."
- "Chcem ísť."
- "Chcem robiť."
- "Chcem si kúpiť."
V zásade ide o štyri kľúčové momenty v živote každého spotrebiteľa, keď sa rozhodne využiť svoje mobilné zariadenie na konkrétny účel. Preto je vašou úlohou vedieť, ako konkrétne navrhnúť tieto mikro-momenty.
Ako by ste mali navrhovať mikro-momenty
Keď návštevník príde na mobilný web (alebo do aplikácie), prichádza s jasnou motiváciou založenou na vyššie spomenutých štyroch bodoch.
Zdá sa to dosť jednoduché, však? Keď však spoločnosť Google spustila túto iniciatívu pred pár rokmi, mala čas ticho pozorovať používateľov v týchto mikro-momentoch. Ako čoskoro uvidíte, spotrebitelia majú neuveriteľne veľké očakávania, čo pre nich môže mobilný web urobiť. V zásade chcú, aby ste im čítali myšlienky a predvídali všetky ich potreby (a dokonca aj ich polohu) bez toho, aby museli povedať jediné slovo.
Takto by ste mali navrhovať svoj mobilný web tak, aby podnecoval vašich spotrebiteľov k prežívaniu týchto mikro-momentov:
1. Začnite s údajmi
Google Analytics vám pomôže dešifrovať, kde na vašom webe trávia používatelia najviac času.
Príklad správania návštevníkov zobrazený v službe Google Analytics.
Google Search Console vám povie, ktoré kľúčové slová sú najúčinnejšie pri získavaní vysokokvalitných potenciálnych zákazníkov na web.
Príklad zoznamu kľúčových slov, súvisiacich kliknutí a zobrazení pre webovú stránku.
Keď viete, kde presne návštevníci vidia vo vašom produkte najväčšiu hodnotu, môžete sa obrátiť na nástroje tretích strán, ktoré vám poskytnú informácie o tom, aké relevantné otázky sa vás môžu používatelia pýtať.
Príklad odpovede na mikro-momenty.
Nakoniec tieto dáta musia povedať všetko o ceste vašich zákazníkov skôr, ako sa k vám dostanú. Aká presne bola otázka, ktorá ich podnietila k tomu, aby si vzali svoj smartphone a vykonali toto vyhľadávanie? Ak dokážete tieto mikro-momenty identifikovať, môžete odpovedať na tieto otázky používaním rôznych dizajnových prvkov.
2. Reagujte okamžite
Podľa Google:
Ľudia hľadajú v presnom okamihu, keď niečo potrebujú. Na danom mieste si vyžadujú okamžité uspokojenie potreby.
Aj keď sme počuli už v minulosti veľa o lojalite zákazníkov k značkám, je zaujímavé vypočuť si názor a skúsenosti spoločnosti Google.
Zatiaľ čo spotrebitelia môžu aj naďalej zostať verní značkám, ktoré sa o nich veľmi dobre starajú a takmer stopercentne ponúkajú vysokokvalitný produkt, je tu obrovská príležitosť upútať pozornosť zákazníkov v jednom z ich mikro-momentov. Urobte to viackrát a vaša značka a webstránka získajú zákazníka takým spôsobom, že stále, keď bude mať nutkanie vyplniť túto potrebu a porozumenie, pôjde za vami.
Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je poskytnúť používateľom okamžité riešenia. Je vaše podnikanie práve otvorené? Môžete tento nový produkt odoslať ešte v daný deň? Bude dnes večer vo vašej reštaurácii otvorený stôl? Odpovedzte okamžite a môžete sledovať, ako dramaticky sa konverzie zvyšujú.
Vezmite si príklad webstránky Delaware State Fair.
Horná časť domovskej stránky Delaware State Fair poskytuje používateľom ľahký prístup ku všetkému, čo chcú vedieť a robiť.
Pozrite sa na hornú časť domovskej stránky. Nájdete tam termíny veľtrhu, ktoré pravdepodobne zodpovedajú jednu z najčastejšie hľadaných otázok. Nájdete tam odkaz na koncertnú zostavu a kalendár, ktorý poskytuje informácie k všetkým zvláštnym udalostiam, ktoré by mohli ľudí zaujímať. A potom je tu tlačidlo na okamžité zakúpenie lístkov. Všetko je tam.
Office Depot je spoločnosť, ktorá sa venuje aj okamžitým potrebám:
Mobilný web Office Depot využíva na uspokojenie potrieb návštevníkov rôzne dizajnové prvky.
Ako môžete vidieť na príklade vyššie, Office Depot využíva množstvo dizajnérskych taktík a prvkov, pomocou ktorých dokáže splniť potrebu urgencie.
- Úplne hore je vyhľadávací panel. Spotrebitelia sa nemusia obťažovať ani navigáciou alebo scrollovaním stránok, ak to nechcú robiť / nemajú čas.
- Tiež vidíte otváracie hodiny najbližšieho obchodu a tiež sú tam údaje o tom, ako rýchlo môžete mať v obchode dostupný daný produkt.
- Na záver tu máte propagačné kategórie pre potreby rodičov, ktorí sa chystajú poslať deti späť do školy.
Ďalšou webstránkou je Universal Studios Orlando; odvádza skvelú prácu, šetrí mobilným používateľom problémy s preosievaním irelevantných informácií a vďaka tomu ich dostane presne tam, kde používatelia chcú byť:
Štúdio Universal využíva možnosti okamžitého prieskumu na domovskej stránke.
Okrem jedného bannera v hornej časti domovskej stránky poskytuje dizajn webových stránok Universal Studios návštevníkom ihneď to, čo chcú. Navigácia obsahuje iba najrelevantnejšie odkazy na informácie a rezerváciu. Keď sú možnosti takto jasné, vaši návštevníci nebudú mať pocit, že s vami strácajú čas.
A tu je posledný príklad urgencie na webe od spoločnosti Nordstrom:
Spoločnosť Nordstrom týmto jemným trikom apeluje na urgenciu.
Ako môžete vidieť, toto je veľmi typická stránka produktu na eshope. Je tu však jeden kľúčový rozdiel: Nordstrom nenápadne upozorňuje na svoj novoročný výpredaj a hlavný dôvod, prečo pri tomto produkte došlo k výraznému poklesu ceny. Namiesto toho, aby ste pomocou vyskakovacieho okna oznámili na zľavu a obťažovali tak používateľov v nákupe, vykonala sa zmena ceny priamo na stránke pomocou zvýrazneného textu.
3. Odpovedajte relevantným obsahom
Podľa Google:
Nielenže mobilné vyhľadávanie pre pojem „najlepší“ vzrástol za posledné dva roky o viac ako 80%, ale aj vyhľadávanie „najlepší“ vykázalo vyšší rast pri produktoch s nižšou hodnotu, ktorých kúpa sa zvažuje rýchlo, než pri hodnotnejších produktoch, ktoré si vyžadujú viac zvažovania. Inými slovami, všetci sa stávame posadnutými výskumom, aj pokiaľ ide o maličkosti.
Chápeme, že spotrebiteľom veľmi záleží na názore príbuzných, priateľov a kolegov. Ale keďže sa webstránka stáva čoraz viac miestom pre ich nákupy, znamená to, že začínajú viac dôverovať aj iným názorom online - tým, ktoré sú vyjadrené na webovej stránke spoločnosti, na blogu influencera alebo na sociálnych médiách.
Nech už prídu tieto slová múdrosti odkiaľkoľvek, je dôležité si vziať výskum spoločnosti Google k srdcu. Pretože toľko zákazníkov je posadnutých touto myšlienkou, že chcú mať všetko len to najlepšie a aby ste boli schopný im to splniť, musí byť vaša webová stránka odpoveďou na ich požiadavky.
Ale má to aj svoju mätúcu stránku. Podľa spoločnosti Google to nie je také jednoduché, že vám stačí byť výrobcom krmív pre psy a nakonfigurovať svoj nový eshop tak, aby poskytoval: “Najlepšie jedlo pre psy”.
Spotrebitelia prežívajú tieto mikro-momenty na hlbšej úrovni. Iste, nájdu sa ľudia, ktorí si myslia: „Aké je najlepšie krmivo pre psov?“ Pravdepodobnejšie však je, že táto otázka bude mať konkrétnejšiu podobu. Napríklad:
- Najlepšie jedlo pre šteňatá
- Najlepšie krmivo pre psov bez obilia
- Najlepšie vegánske jedlo pre psov
Pozrime sa napríklad na Google. Je tu veľa možností vyhľadávania pre „najlepší“:
Príklad rozmanitosti pri vyhľadávaní pojmu „najlepší“ na Googli.
Ako vidíte, je to nad rámec základných otázok. Prostredníctvom svojho webového dizajnu a obsahu musíte byť pripravení odpovedať na najrelevantnejšie otázky, ktoré majú vaši používatelia k vášmu produktu alebo službe. Moderný webdizajn s tým musí proste rátať.
Vďaka obsahu budete môcť odpovedať na mnoho otázok typu „Chcem vedieť“ v súvislosti s vašou značkou, napríklad:
- Informačné stránky týkajúce sa služieb a produktov.
- Elektronické knihy, prípadové štúdie, reporty a ďalší dlhý obsah, ktorý poskytuje dôkladne preskúmané odpovede na súvisiace záležitosti.
- Blogové príspevky, vlogy, podcasty a ďalší kratší obsah, ktorý môže viac pôsobiť na emócie spotrebiteľov.
- Návody a príručky, ktoré priamo odpovedajú na otázky, ktoré zákazníci kladú.
Pokiaľ ide o dizajnový aspekt, je vašou zodpovednosťou tieto stránky zvýrazniť, aby návštevníci nemuseli hľadať odpovede v rôznych sekciách webu.
Google im navrhol, že to u vás nájdu, takže teraz je na vás, aby ste im to skutočne splnili.
Navigácia bude v tomto hrať veľkú rolu, čo dokazuje Globus Journeys:
Globus Journeys poskytuje odpovede na mikro-momenty v navigácii.
Ako vidíte v tomto príklade, Globus Journeys odpovedá na mnohé z mikro-momentov priamo v navigácii: tipy na turné, najlepšie cestovateľské tipy, ponuky cestovania (Deals & Offers), atď.
Ďalším spôsobom, ako nadizajnovať navigáciu pre lepšie informovanie návštevníkov, je vylepšiť váš blog. Salesforce má zaujímavý príklad:
Salesforce vytvoril pre svoj blog navigačné menu.
K dispozícii je štandardná navigácia pre web Salesforce a potom je tu navigácia špecifická pre ich blog. To vám ako dizajnérovi stránok dáva šancu lepšie a jasnejšie usporiadať obsah, ktorý sa na nich nachádza. Keď sa teda návštevníci objavia a chcú vedieť špecifické tipy pre jednu z týchto kategórií, nevyžaduje to náhodné vyhľadávania alebo (ešte horšie) nekonečné scrollovanie medzi článkami na blogu.
Ďalším spôsobom, ako môžete rýchlejšie a dôkladnejšie informovať návštevníkov o témach, ktoré ich zaujímajú, je použitie strategicky umiestnených sekcií v blogových príspevkoch.
Aj keď pravdepodobne nebudete tvoriť obsah blogu na webe, budete mať však kontrolu nad jeho rozložením a formátovaním. Prvá vec, ktorú môžete urobiť pre urýchlenie procesu predávania informácií, je použitie podrobností a odkazov na rôzne sekcie na stránke, ako to robí Be Brain Fit:
Be Brain Fit vytvoril obsah z blogového príspevku, ktorý sa dá preklikávať.
Už aj samotný príspevok je veľmi prehľadný, takže čitatelia si môžu vybrať pre nich najrelevantnejšie časti. Ak to však ešte viac vylepšíte obsahom na začiatku článku, umožníte čitateľom sa dostať okamžite k informáciám, ktoré hľadajú.
Sme názoru, že v tejto veci by mohli byť užitočné tiež vyskakovacie kontextové okná.
Vieme, vieme. Vyskakovacie okná pre mobilné zariadenia môžu byť nepríjemné, ale nie vtedy, keď sa použijú správne, ako to tu urobila aplikácia Fit Small Business.
Fit Small Business poskytuje nielen všetky potrebné informácie, ale ponúka aj alternatívne riešenie toho, čo návštevníci hľadajú.
S týmto blogovým príspevkom som sa stretol pri hľadaní najlepšieho spôsobu, ako vytvoriť stránku na Facebooku. Toto bol jeden z odkazov na prvom SERP. Príspevok ako celok ma vlastne celkom potešil. Rozdeľujú celý proces tvorby Facebookovej stránky do ľahko sledovateľných krokov, atraktívnych a poučných vizuálov a takto poskytuje veľmi efektívne potrebnú odpoveď.
Obzvlášť ma však potešilo, keď mi po dokončení príspevku zobrazilo vyskakovacie okno v spodnom bannery. Spoločnosť Fit Small Business sa nielen pokúsila osloviť svoje publikum poskytnutím užitočného obsahu, ale poskytuje aj alternatívne riešenie pre každého, kto sa sem dostal a uvedomil si: „No, naozaj sa s tým nechcem trápiť sám.“
4. Odpovedajte geografickým zacielením
Podľa Google:
Hľadanie miesta v okolí - kaviareň, čínska reštaurácia, obchod s obuvou - je jedným z najbežnejších hľadaní, ktoré robíme. Takmer tretina všetkých mobilných vyhľadávaní v skutočnosti súvisí s polohou.
Napriek tomu je tu však jedna vec: používatelia už tak často nezaškrtávajú podmienku „blízko mňa“.
Google ukazuje, ako sa počet kvalifikátorov umiestnenia znižuje.
Podľa spoločnosti Google je to preto, že množstvo spotrebiteľov už predpokladá, že vyhľadávače, webové stránky a mobilné aplikácie tento druh informácií sledujú. Očakávajú, že ak hľadajú niečo ako „krmivo pre psov“, Google im automaticky poskytne najrelevantnejšie výsledky - a to zahŕňa zohľadnenie blízkosti miesta.
Pri výskume spoločnosti Google sa zistilo, že asi u dvoch tretín spotrebiteľov mobilných zariadení je vyššia pravdepodobnosť, že si niečo kúpia z webu alebo aplikácie, ak sú informácie geograficky prispôsobené. Existuje množstvo spôsobov, ako oznámiť návštevníkom, že beriete ohľad na ich lokáciu - prostredníctvom textu, rôznych dizajnových prvkov a dokonca aj fotografií.
Google je priekopníkom v tomto smere, a preto chceme v tejto sekcii poukázať na jeho osobitný príklad toho, čo robí s výsledkami vyhľadávania:
Automaticky doplnené výsledky vyhľadávania v Googli nie sú určené iba pre Google.
Najdôležitejším poznatkom, ktorý si odtiaľto treba odniesť, je skutočnosť, že Google poskytuje svojim používateľom odporúčania na automatické vyplnenie vyhľadávania. Sú založené na lokácií, správaní, histórii používateľov a na tom, čo Google vie o samotnom dopyte. Ako vidíte na príklade, Google rozlišuje miesto pobytu a odporúča bary v danej oblasti.
Vďaka funkcii vyhľadávania pomocou AI môže každá webová stránka svojim používateľom ponúknuť rovnakú úroveň inteligentného vyhľadávania.
Predtým, ako im budete môcť poskytnúť tieto druhy inteligentných a geograficky relevantných výsledkov, musíte samozrejme získať prístup k geografickým údajom návštevníkov. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je vyžadovať od nich prihlásenie a vyplnenie profilu s týmito podrobnosťami. Ďalším spôsobom je, že im poskytnete túto žiadosť o geografické zacielenie, ako to urobila spoločnosť Best Buy:
Žiadosti spoločnosti Best Buy o prístup k geografickej polohe používateľov.
Akonáhle získate prístup k aktuálnej polohe návštevníkov, môžete im začať poskytovať informácie, ktoré im pomôžu pri mikro-momentoch „Chcem ísť“, „Chcem urobiť“ a „Chcem kúpiť“, kvôli ktorým siahli po telefóne.
Po udelení povolenia mi web Best Buy zobrazí:
Spoločnosť Best Buy využíva polohu svojich návštevníkov pre poskytovanie užitočných podrobností namieru.
Mohlo by byť tiež pre vás prínosné, ak to použijete na webových stránkach, ktoré ponúkajú služby, stretnutia a rezervácie. Tu je príklad toho, čo The Palm Restaurant robí s mojimi informáciami:
Reštaurácia Palm zjednodušuje proces rezervácie pomocou geografického zacielenia.
Najprv použije moje informácie, aby ma okamžite informoval, či je v mojej blízkosti nejaké miesto. Philadelphia nie je príliš ďaleko, ale stále je pekné mať adresu úplne zobrazenú, aby som sa rozhodol, či tam chcem večerať. A ak tak urobím, môžem využiť tlačidlo „Rezervácie“.
Obzvlášť je na tom pekné to, že rezervačný formulár je vopred vyplnený:
Reštaurácia Palm vopred vyplní váš rezervačný formulár na základe informácií o vás.
Ako vidíte, na predbežné vyplnenie formulára sa používa kombinácia vašej geografickej polohy a najobľúbenejších typov rezervácií (t. j. dvaja ľudia o 19:00). To pomáha šetriť čas užívateľovi pri vyplňovaní jeho rezervácie.
5. Odpovedzte pohodlne
Podľa Google:
Každý deň sa ľudia čoraz viac spoliehajú na svoje smartphony, ktoré im pomáhajú pri nákupoch na poslednú chvíľu alebo pri urgentných rozhodnutiach. V porovnaní s minulým rokom je v skutočnosti o 50% vyššia pravdepodobnosť, že používatelia budú očakávať okamžitý nákup pri použití smartfónu k danému nákupnému účelu.
Pokiaľ ide o online nákupy a konverzie pri používaní online platobných kariet, tak spotrebitelia mobilných zariadení majú určité očakávania, ktoré je potrebné splniť, ak chcete, aby daný obchod dokončili (bez toho, aby ho museli dokončiť na stolovom počítači).
- Pohodlie pri získavaní potrebných informácií je jednou z nich.
- Rýchlosť a jednoduchosť pri vyplňovaní objednávky je ďalším.
- Bezpečná manipulácia s ich kontaktnými a platobnými informáciami je posledným očakávaním.
Je zrejmé, že weboví dizajnéri robia svoju prácu dobre, nakoľko viac ako polovica používateľov smartfónov svoj nákup skutočne dokončia na svojom smartfóne. Tu to však nemôže skončiť. Musíte byť schopní predvídať, čo si kúpia a čo presne chcú robiť ďalej, aby ste boli schopní pokryť ich mikro-momenty.
Ako príklad uvedieme UPack.
UPack využíva formulár cenovej ponuky v hornej časti webovej stránky.
Na samotnom vrchole každej stránky je krátky formulár cenovej ponuky, ktorý sa pýta iba na tie najrelevantnejšie podrobnosti, vďaka ktorým môžu poskytnúť ponuku zákazníkom, ktorí sa o to zaujímajú. Tým, že UPack predvída, čo zákazníci hľadajú, keď navštívia web, pravdepodobne výrazne zvýši ich konverzie.
Ak by však niekto navštíviť tento formulár a položil si otázku, či stojí za to sa vôbec obťažovať jeho vyplňovaním, odpoveď dostane v nasledujúcom kroku domovskej stránky:
UPack používa túto grafiku na vyjadrenie hodnoty svojej služby.
Táto grafika je jednoduchá. Zahŕňa štyri body a ukazuje, ako presne služba funguje.
Potom máte spoločnosť HostGator, ktorá vôbec neplytvá časom svojich používateľov:
Domovská stránka HostGator využíva popisy inteligentného dizajnu, ktoré vysvetľujú ich službu.
Ak sa niekto objaví na webe tejto spoločnosti poskytujúcej webhostingové služby - samozrejme vie, čo chce robiť. Môžu sa síce prekliknúť do navigácie a hlbšie sa oboznámiť s rôznymi ponukami, avšak HostGator pravdepodobne dúfa, že týmito CTA „Kúpiť ihneď!“ osloví dve konkrétne publiká:
- Webového vývojára, ktorý presne vie, aký plán potrebuje a nepotrebuje listovať celú stránku, aby mu pochopil výhody.
- Majiteľa malej firmy, ktorý nevie nič o webhostingu, ale verí v dobré meno spoločnosti HostGator a chce, aby nákupy webhostingu boli čo najrýchlejší a najjednoduchší.
Toto je skutočne dobrá voľba dizajnérskych techník v prípade, že viete, že veľká časť vášho publika bude ihneď pri vstupe na web pripravená na nákup. Ak sa nemusia preklikávať na iný web, nenúťte ich k tomu.
A samozrejme, CTA tlačítka sú vo všeobecnosti dôležitým prvkom, ktorý sa dá použiť pri navrhovaní mikro-momentov. Keď sú navrhnuté dobre - farebné, veľké a dobre označené - v podstate poskytujete používateľom skratku ku konverzii. V tomto prípade pomáha veľmi aj testovanie webstránok.
BarkBox používa niekoľko z nich priamo na svojej domovskej stránke:
BarkBox má na svojej webovej stránke k dispozícii množstvo výziev k akcii (CTA), ktoré slúžia ako skratky pre používateľov.
Pretože je táto značka medzi majiteľmi psov obzvlášť známa, je to skvelý krok. Aj keď existuju takú, ktorí si radi prezerajú webové stránky, aby preskúmali vtipné obrázky psov a dozvedeli sa viac o tom, čo sa nachádza v BarkBoxe pre tento mesiac, ak sem prišli na svojom mobilnom zariadení, nechcú strácať čas prihlasovaním. BarkBox poskytuje rôzne skratky na mnohých miestach a zaisťuje tak, že konverzia ich zákazníkov bude prebiehať hladko.
Zhrnutie
Je úžasné sledovať, ako rýchlo sa webdizajn mení, s tým, ako spotrebitelia začínajú čoraz viac dôverovať svojim mobilným zariadeniam. Pár rokov po tom, čo Google začal odporúčať, aby sme brali ohľad na mikro-momenty, sa zdá, že ich rady mali skutočne svoj dôvod a určite sa vám skôr či neskôr vyplatí ich zaradenie do praxe.
Webdizajn pre mikro-momenty nám dáva príležitosť efektívnejšie osloviť spotrebiteľov v okamihu ich potreby. Majú osloviť skôr spotrebiteľov, ktorí majú v danom okamihu nákupné zmýšľanie, než tých, ktorí iba pasívne prehliadajú web. Takáto psychológia je jedným z pilierov UX pre webstránky. Ak môžete pomocou údajov o používateľoch a vášho webového dizajnu aktívne osloviť spotrebiteľov v ich mikro-momentoch, môžete v nadchádzajúcich rokoch efektívne zvýšiť konverzný pomer svojho mobilného webu.