Kto sme
Všetky články
Vyberte sekciu
Vyberte sekciu
Programovanie

Navrhovanie emocionálnych UI rozhraní budúcnosti

UXUX7/30/20247/30/2024

Pokiaľ ide o zmeny, máme tendenciu im prirodzene odolávať. Jedinou skutočnou hranicou, ktorú máme, je naša myseľ, ktorá nám hovorí, že najlepšie je veci nechať tak, ako vždy boli. V tomto článku zdieľame myšlienky a predstavy o tom, ako budú rozhrania pre mobilné aplikácie a produkty vyzerať a aké mimoriadne zážitky môžeme očakávať v blízkej budúcnosti.

Emócie zohrávajú v našom rozhodovacom procese zásadnú úlohu. Jedna sekunda emócií môže zmeniť celú realitu ľudí, ktorí pracujú s produktom, či už je vo veci webstránka, eshop, či mobilná aplikácia.

Ľudia sú emočne motivovaným druhom; niektoré produkty si nevyberáme kvôli tomu, že majú zmysel, ale kvôli tomu, ako si myslíme, že sa v ich prítomnosti budeme cítiť. Rozhrania budúcnosti pre mobilné aplikácie budú využívať koncept emócií v rámci základu produktového dizajnu. Skúsenosti, ktoré ľudia zažívajú, budú založené na intelektuálnom kvociente (IQ) a emočnom kvociente (EQ).

Tento článok je snahou nahliadnuť do budúcnosti a zistiť, aké rozhrania sa budú navrhovať stále viac a viac v nasledujúcich desiatich rokoch. Pozrieme sa bližšie na tieto tri médiá pre interakciu:

  • Hlas
  • Rozšírená realita (AR)
  • Virtuálna realita (VR)


Praktické príklady budúcich emocionálnych rozhraní

Ako budú vyzerať UI rozhrania pre mobilné aplikácie v budúcnosti? Aj keď na túto otázku zatiaľ nemáme odpoveď, môžeme diskutovať o tom, aké vlastnosti môžu mať. Podľa môjho názoru som si istý, že sa nakoniec vzdialime od rozhraní plných ponúk, panelov, tlačidiel a budeme smerovať k „prirodzenejším rozhraniam“, teda rozhraniam, ktoré rozširujú naše telá. Rozhrania budúcnosti nebudú uzamknuté na fyzickej obrazovke, ale namiesto toho budú využívať silu všetkých piatich zmyslov. Z tohto dôvodu budú vyžadovať menšiu krivku učenia - v ideálnom prípade žiadnu krivku učenia.


Dôležitosť emočnej inteligencie EQ v podnikaní

Okrem toho, že je zážitok prirodzenejší a redukuje sa krivka učenia, má emocionálny dizajn produktu ďalšiu výhodu: zlepšuje osvojenie aplikácie používateľom. Je možné využiť schopnosť človeka, pôsobiť na emócie a dosiahnuť tak lepšiu interakciu používateľov. Tvorba mobilných aplikácií sa tak dostane na oveľa vyššiu mieru intuitívnosti.


Hlasové rozhrania, ktoré sú znejú skutočne

Mobilné aplikácie, ktoré ako primárne rozhranie používajú hlas, sú čoraz populárnejšie. Mnoho ludí používa Amazon Echo a Apple Siri na bežné denné činnosti, ako je nastavovanie budíka alebo rezervácia schôdzky. Ale väčšina systémov hlasovej interakcie dostupných na dnešnom trhu má stále svoje prirodzené obmedzenie: nezohľadňujú emócie používateľov. Výsledkom je, že keď používatelia komunikujú s produktmi, ako je Google Now, komunikujú v skutočnosti so strojom - nie so skutočnou ľudskou bytosťou. Systém reaguje predvídateľne a ich odpovede sú skriptované. S takýmto systémom nie je možné viesť zmysluplný dialóg.

Na trhu je ale dnes k dispozícii niekoľko úplne odlišných systémov. Jedným z nich je Xiaoice, aplikácia sociálneho chatbotu. Táto aplikácia má v jadre emocionálny výpočtový rámec; aplikácia je postavená na myšlienke, že je nevyhnutné najskôr nadviazať citové spojenie s používateľom. Spoločnosť Xiaoice dokáže dynamicky rozpoznávať emócie a zapojiť používateľa do dlhých rozhovorov s príslušnými odpoveďami. Výsledkom je, že keď používatelia interagujú s Xiaoice, majú pocit, že vedú rozhovor so skutočnou ľudskou bytosťou.

Xiaoice má obmedzenie v tom, že sa jedná o textovú chatovú aplikáciu. Je zrejmé, že silnejšieho účinku môžete dosiahnuť uskutočňovaním hlasových interakcií (ľudský hlas má rôzne vlastnosti, napríklad tón, ktorý dokáže sprostredkovať silné spektrum emócií).

Mnoho z nás videlo silu hlasových interakcií vo filme Her (2013). Theodore (hlavná postava, ktorú stvárnil Joaquin Phoenix) sa zamiloval do Samanthy (prepracovaný OS). To nás tiež núti veriť, že jedným z hlavných účelov budúcich hlasových systémov bude virtuálny spoločník pre používateľov. Najzaujímavejšie na tomto filme je, že Theodore nemal vizuálny obraz Samanthy - mal iba jej hlas. Na vybudovanie tohto druhu intimity je nevyhnutné generovať odozvu, ktorá odráža sofistikovanú osobnosť. Vďaka tomu bude systém predvídateľný a dôveryhodný.

Technológia je stále ďaleko od systému ako Samantha, ale verím, že prvé multimodálne hlasové rozhrania budú ďalšou kapitolou vo vývoji hlasových rozhraní a tvorba mobilných aplikácií sa bez nich nezaobíde. Takéto rozhrania budú používať hlas ako primárny spôsob interakcie a poskytnú ďalšie informácie v rámci kontextu, ktorý vytvára a buduje spojenie.

Voice interfaces for Brain.ai Image: Gleb Kuznetsov

Príklad hlasového rozhrania navrhnutého pre Brain.ai 


S nástupom hlasových možností v Chat GPT od OpenAI sa táto kedysi vzdialená budúcnosť približuje každým novým updatom a čoskoro sa otvoria nové vzrušujúce možnosti emocionálnych interakcií s AI a tým pádom aj s produktom a mobilným aplikáciám samotným.


Vývoj zážitku z AR

Rozšírená realita (AR) je definovaná ako digitálne prekrytie skutočného sveta a transformuje objekty okolo nás na interaktívne digitálne zážitky. Naše prostredie sa stáva „inteligentnejším“ a používatelia majú na špičkách prstov ilúziu „hmatateľných“ predmetov, čo vytvára hlbšie spojenie medzi používateľom a produktom (alebo obsahom).


Znovu si predstavte existujúce koncepty pomocou AR

Jedinečným aspektom AR je, že nám dáva mimoriadnu schopnosť fyzicky interagovať s digitálnym obsahom v mobilnej aplikácii či webe. Umožňuje nám vidieť veci, ktoré sme predtým nevideli, a to nám pomáha dozvedieť sa viac o prostredí okolo nás. Táto vlastnosť AR pomáha návrhárom vytvárať skúsenosti na novej úrovni pomocou známych konceptov.

Napríklad pomocou mobilného AR je možné vytvoriť novú úroveň zážitkov z letu, ktorá cestujúcemu umožní vidieť podrobné informácie o svojej triede alebo aktuálnom postupe letu:

AR in flight experience for Airbus A380

AR letový zážitok navrhnutý pre Airbus A380. 


AR nám pomáha zorientovať sa v priestoroch a rýchlo získať požadované informácie. Napríklad AR sa dá použiť na vytvorenie bohatých kontextových rád pre vašu aktuálnu polohu v samotnej mobilnej aplikácii. Technológia známa ako SLAM (simultánna lokalizácia a mapovanie) je na to ideálna. SLAM umožňuje mapovanie prostredia v reálnom čase a tiež umožňuje umiestniť do neho multimediálny obsah.

Existujú obrovské príležitosti na vytvorenie hodnotného AR produktu pre používateľov. Používatelia môžu napríklad nasmerovať svoje zariadenia na budovu a dozvedieť sa o nej viac priamo na svojich obrazovkách. Výrazne znižuje úsilie a umožňuje emocionálny zážitok.

Providing additional information in context

Poskytovanie ďalších informácií v rámci kontextu.


Prostredie okolo nás (napríklad steny alebo podlahy) sa môže stať scénou interaktivity spôsobmi, ktoré sa predtým obmedzovali na naše smartphony a počítače.

Koncept, ktorý vidíte nižšie, robí práve to; používa fyzický objekt (biela stena) ako plátno pre obsah zvyčajne dodávaný pomocou digitálneho zariadenia:

The concept of interactive walls a digital overlay on top of the real world.

Koncept interaktívnych stien - digitálne prekrytie navrchu skutočného sveta.


Vyvarovanie sa preťaženiu z informácií

Mnoho z nás videlo video s názvom „HYPER-REALITY“. V tomto videu došlo k spojeniu fyzického a digitálneho sveta a používateľ je zahltený obrovským množstvom informácií.

Technológia nám umožňuje zobraziť niekoľko rôznych objektov súčasne. Pri nesprávnom použití môže ľahko spôsobiť kognitívne preťaženie.

Preťaženie informáciami je vážny problém, ktorý má negatívny vplyv na užívateľskú skúsenosť aj vo webovom dizajne a tvorbe webstránok a jeho zabránenie bude jedným z cieľov navrhovania AR. Dobre navrhnuté mobilné aplikácie odfiltrujú pomocou technológie AI prvky, ktoré sú pre používateľov irelevantné.


Pokročilé prispôsobenie

Personalizácia v digitálnom prostredí nastane, keď systém upraví obsah alebo funkčnosť na potreby a očakávania používateľov v reálnom čase. Mnoho moderných mobilných aplikácií a webov používa koncept personalizácie na poskytovanie relevantného obsahu. Napríklad pri návšteve služby Netflix sa zoznam sledovaných filmov prispôsobí vašim záujmom.

Okuliare AR umožňujú vytvorenie novej úrovne personalizácie, t. j. „pokročilejšej“ úrovne personalizácie. Pretože systém „vidí“ to, čo vidí používateľ, je možné tieto informácie využiť na vytvorenie relevantného odporúčania alebo na poskytnutie ďalších informácií v súvislostiach. Predstavte si, že čoskoro budete mať nasadené okuliare AR a informácie prenášané do vašej sietnice budú prispôsobené vašim potrebám.


Prechod od rozšírenej reality k virtuálnej realite a vytvorenie pohlcujúceho zážitku

Skúsenosti s AR majú prirodzené obmedzenia. Ako používatelia máme jasnú hranicu medzi nami a obsahom; táto čiara oddeľuje jeden svet (AR) od druhého (skutočný svet). To vyvoláva pocit, že svet AR zjavne nie je skutočný.

Pravdepodobne viete, ako toto obmedzenie vyriešiť, teda samozrejme pomocou virtuálnej reality (VR). VR nie je úplne nové médium, ale iba v posledných rokoch sa technológia dostala do bodu, keď umožnila dizajnérom vytvárať pohlcujúce zážitky.

Pohlcujúce zážitky z VR odstraňujú bariéru medzi skutočným svetom a tým digitálnym. Keď si nasadíte náhlavnú súpravu VR, je pre váš mozog ťažké spracovať, či sú informácie, ktoré dostávate, skutočné alebo nie. Myšlienku, ako môžu zážitky z VR vyzerať v najbližšej budúcnosti, dobre vysvetľuje film „Ready Player One“:

Pri vytváraní pohlcujúcich virtuálnych prostredí musia dizajnéri pamätať na tieto skutočnosti:

  • Napíšte príbeh
    Zmysluplná VR má v jadre silný príbeh. Preto ešte predtým, ako začnete navrhovať prostredie VR, musíte napísať príbeh pre cestu používateľa. Pomôcť vám s tým môže výkonný nástroj známy ako „storyboard“. Pomocou scenára deja je možné vytvoriť príbeh a preskúmať všetky možné výsledky. Keď preskúmate svoj príbeh, uvidíte, kedy a ako použiť vizuálne aj zvukové podnety na vytvorenie pohlcujúceho zážitku aplikácie.
  • Vytvorte hlbšie spojenie s postavou
    Aby používatelia uverili, že všetky veci okolo nich vo VR sú skutočné, musíme vytvoriť spojenie s postavami, ktoré hrajú používatelia. Jedným z najzrejmejších riešení je zahrnutie zobrazenia rúk používateľov do virtuálnej scény. Toto znázornenie by malo byť skutočnou rukou - nielen zmanipulovanou replikou. Je nevyhnutné brať do úvahy rôzne faktory (napríklad pohlavie alebo farbu pleti), pretože interakcie budú realistickejšie.

If a user looks at her hands she sees that she is a character.Užívateľ sa môže pozrieť na svoje ruky a vidieť, že sa javia ako skutočné.


Na vytvorenie tohto spojenia je tiež možné preniesť niektoré objekty zo skutočného života do prostredia VR. Napríklad zrkadlo. Keď sa používateľ pozrie na zrkadlo a v odraze uvidí svoju postavu, umožní to realistickejšie interakcie medzi používateľom a virtuálnymi postavami.

A VR user looks into a virtual mirror and sees himself as a character in a VR environment. (Image credit: businesswire)

Používateľ virtuálnej reality sa pozrie do virtuálneho zrkadla a vidí sa ako postava v prostredí VR. 


  • Namiesto ponúk menu používajte gestá
    Pri navrhovaní pohlcujúcich zážitkov vo VR sa nemôžeme spoliehať na tradičné ponuky a tlačidlá. Prečo? Pretože je pomerne ľahké prelomiť pocit ponorenia sa do jedla tým, že sa zobrazí menu. Používatelia budú vedieť, že všetko okolo nich nie je skutočné. Namiesto tradičných ponúk sa musia dizajnéri spoliehať na gestá. Dizajnérska komunita stále definuje univerzálny jazyk pre používanie gest a účasť na tejto aktivite je zábavným a vzrušujúcim cvičením. Zložitou časťou je oboznámenie a predvídateľnosť gest používateľov.

    Hovercast VR menu is an attempt to reuse existing concepts of interaction for VR experience. Unfortunately, this concept can break the sense of  immersion. New medium requires a new model of interaction.

    Ponuka Hovercast VR je pokusom o opätovné použitie existujúcich konceptov interakcie pre zážitok z VR. Bohužiaľ, tento koncept môže prelomiť pocit vnorenia do príbehu. Nové médium si vyžaduje nový model interakcie.


  • Interakcia s prvkami v prostredí VR
    Aby sme vytvorili prostredie, ktoré sa bude javiť ako skutočné, musíme dať používateľovi schopnosť interagovať s objektmi v tejto realite. V ideálnom prípade je možné všetky objekty v prostredí navrhnúť spôsobom, ktorý umožňuje používateľom dotknúť sa ich a skontrolovať ich. Takéto objekty budú pôsobiť ako stimuly a pomôžu vám vytvoriť hlbší zážitok. Dotyk je mimoriadne dôležitý pre skúmanie prostredia; najdôležitejšie informácie, ktoré deti dostanú v prvých dňoch, získavajú prostredníctvom hmatu.
  • Zdieľajte emócie vo VR
    VR má skutočnú príležitosť stať sa novou úrovňou sociálnych skúseností. Aby sme to však dosiahli, musíme vyriešiť jeden podstatný problém, teda priniesť do interakcie neverbálne podnety.

Keď komunikujeme s inými ľuďmi, podstatná časť informácií, ktoré získavame, pochádza z reči tela. Prekvapenie, znechutenie, hnev - všetky tieto emócie sú v našej mimike a pri interakciách tvárou odvodzujeme informácie z oblasti očí. Je dôležité poskytnúť tieto informácie, keď ľudia interagujú v prostredí VR, aby sa vytvorili realistickejšie interakcie.

Dobrá správa je, že zariadenia namontované na hlave (HMD) čoskoro pokryjú rozpoznávanie emócií. Z výrazu tváre vo VR bude mať prospech takmer každá oblasť medziľudskej interakcie.

Sharing emotions in VR space. Credits: Rachel Metz of MITReview

Zdieľanie emócií v priestore VR.


  • Dizajn zvuku a hudby vhodný pre prostredie VR
    Zvuk je obrovskou súčasťou pohlcujúceho zážitku. Nie je možné vytvoriť skutočne pohlcujúci zážitok bez návrhu zvuku vhodného pre dané prostredie. Zvuk môže byť použitý ako prvok pozadia (t.j. okolitý zvuk vetra), alebo smerový. V druhom prípade môže byť zvuk použitý ako stopa - hraním sa so smerom (odkiaľ zvuk vychádza) a vzdialenosťou (je možné zamerať pozornosť používateľa na konkrétne prvky).

    Pokiaľ ide o navrhovanie zvuku pre VR, je nevyhnutné urobiť zvuk 3D. 2D zvuk nefunguje veľmi dobre pre VR, pretože robí všetko príliš ploché. 3D zvuk je zvuk, ktorý môžete počuť zo všetkých strán okolo seba - spredu, zozadu, ale tiež zo všetkých miest naraz. Na vyskúšanie 3D zvuku nepotrebujete špeciálne slúchadlá; je možné ho vytvoriť pomocou štandardných stereofónnych reproduktorov HMD.

    Sledovanie hlavy je ďalším kritickým aspektom dobrého zvukového dizajnu. Je nevyhnutné, aby sa zvuky chovali realisticky. Preto keď sa používateľ pohybuje hlavou, zvuk by sa mal meniť podľa pohybu hlavy.

  • Zabráňte pohybovej chorobe
    Kinetóza je jedným z hlavných bolestivých bodov vo VR. Je to stav, v ktorom existuje nezhoda medzi vizuálne vnímaným pohybom a zmyslom pohybu pre vestibulárny systém. Je nevyhnutné udržiavať používateľov VR v pohodlí.

    Existujú dve populárne teórie o príčinách, ktoré spôsobujú pohybovú chorobu vo VR:

    • Teória „zmyslového konfliktu“
      Podľa tejto teórie k pohybovej chorobe dochádza v dôsledku zmyslového nesúhlasu medzi očakávaným pohybom a skutočne prežívaným pohybom.
    • Teória „pohybu očí“
      V knihe „Kniha VR: Dizajn zameraný na človeka pre virtuálnu realitu“ Jason Jerald uvádza, že k pohybovej chorobe dochádza z dôvodu neprirodzeného pohybu očí, ktorý je potrebný na udržanie stabilného obrazu scény na sietnici.
  • Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu zabrániť tomu, aby používatelia mali potrebu siahnuť po sáčku:

    • Fyzický pohyb tela by sa mal zhodovať s vizuálnym pohybom. Niekedy môže mať aj malé vizuálne chvenie nesmierne negatívny vplyv na zážitok.
    • Nechajte používateľov odpočívať medzi pohyblivými scénami (to je obzvlášť dôležité, keď je zážitok z VR skutočne dynamický).
    • Znížte virtuálne rotácie tela.


Záver

Keď premýšľame o modernom produktovom dizajne, je zrejmé, že sme iba na vrchole ľadovca, pretože sme dosť obmedzení na ploché obrazovky.

Sme svedkami zásadného posunu v interakcii medzi človekom a počítačom (HCI) - prehodnotenia celej koncepcie digitálneho zážitku. V nasledujúcom desaťročí návrhári rozbijú sklá (éra mobilných zariadení, ako ich poznáme dnes) a prejdú k rozhraniam budúcnosti - sofistikované hlasové rozhrania, pokročilé AR a skutočne pohlcujúce VR. A pokiaľ ide o vytváranie nových zážitkov a skúsenosti, je nevyhnutné si uvedomiť, že jedinou hranicou, ktorú máme, je naša myseľ, ktorá nám hovorí, že to musí byť také, aké to vždy bolo.

Všetky tieto princípy sa rovnako premietnu do webového dizajnu a tvorba webových stránok a tvorba mobilných aplikácií nebude nikdy taká ako predtým. Práve mobilné aplikácie budú poháňačom virtuálnych svetov, či už na mobiloch alebo VR headsetoch.

Ďalšie články

Všetky naše referencie

Ďalšía kategória

Design