Ako na formuláre a hlavne prečo?
Pretože nechcete frustrovať vašich potenciálnych zákazníkov.
Väčšina stránok a pravdepodobne aj tá vaša má minimálne jeden formulár. Prečo sú formuláre, ich obsah, dizajn a funkcionalita také dôležité? Máte v poriadku prihlasovanie, kontaktovanie, nákup produktu, správu profilu? Chcete zarábať na vašej stránke viac, alebo mať viac používateľov? Kto by nechcel?
Ale poďme poporiadku, prečítajte si nižšie zopár rád, ktoré pomôžu používateľom obľúbiť si váš produkt alebo službu. S jednoduchým, užívateľsky prístupným a estetickým formulárom dokážete omnoho jednoduchšie presvedčiť používateľa, aby vám poskytol osobné informácie alebo u vás nakúpil.
Prečo záleží na dizajne formulárov?
V skratke, pretože otestovaný a správny dizajn formulárov vám pomôže zvýšiť konverzie na stránke. Dobre nadizajnovaný formulár ukáže vaším používateľom, že vaša značka je premyslená, profesionálna a nevyvolá im depresiu z vyplňovania nekonečných a rozbitých formulárov.
Zaujímavosť č. 1:
Expedia zistila, že ročne prichádzala približne o 12 miliónov dolárov (áno 12 a šesť núl), kvôli jednému poľu, ktoré zasahovalo mimo formulár...
Nezabúdajte, formuláre sú kriticky dôležité pri konverzii návštevníka na zákazníka.
Prejdime si teda zopár zásad pri návrhu formulárov
1. Nepýtajte viac ako je potrebné
Naozaj potrebujete vedieť od používateľa PSČ, ak mu nič neposielate? Pri návrhu formulárov sa vždy riaďte frázou “keep it simple”. V prípade, že váš formulár obsahuje xy polí a žiadate od používateľa priveľa údajov, hrozí vám, že stratíte jeho záujem a tým klesajú vaše konverzie.
Zaujímavosť č. 2:
Imagescape narástol počet konverzií o 120 % zredukovaním počtu polí z 11 na 4. Takže aké ponaučenie z tohto plynie? Žiadajte iba informácie, ktoré sú nevyhnutné.
2. Polia v jednom stĺpci
Polia v jednom stĺpci, a to špeciálne v dlhých alebo viackrokových formulároch, ukladajte pod seba. Výhodou je jednoduchá orientácia a flow pri vypĺňaní. Návštevníkovi vašej webstránky sa nechce strácať čas vypĺňaním zložitého formuláru.
Zaujímavosť č. 3:
Štúdia Inštitútu CXL zistila, že vzorka testovaných používateľov dokázala vyplniť jednostĺpcový formulár o 15,4 sekúnd rýchlejšie ako viacstĺpcový formulár.
3. Usporiadajte formulárové polia od najľahších po zložitejšie a logicky ich kategorizujte
Začnite menom alebo e-mailovou adresou predtým, ako si začnete pýtať informácie, ktorých vyplnenie zaberá viac času alebo nejakú aktivitu. Napríklad taká tvorba eshopu a jeho check-outu. V košíku číslo kreditnej karty neumiestňujte ako prvé pole. Ako používateľ musím vedieť, kde mám peňaženku a vytiahnuť ju. Vytiahnuť z nej kartu a opísať jej číslo… Príliš veľa krokov na začiatok.
4. Okamžitá validácia polí
Upozornite používateľa na zle vyplnené pole okamžite. Nie až keď bude zamyslený vypĺňať ďalšie pole, alebo potom ako odošle formulár. Nikomu sa nechce revidovať predtým vyplnený formulár a hľadať, kde spravil chybu. PS: Chyba musí byť vidieť!
5. Zarovnajte text doľava
Áno, pre nás európanov sa najprirodzenejšie číta zľava doprava. Nenúťte už aj tak vaše unavené oko skákať skrz naskrz po celom formulári.
6. Pomenujte svoj formulár
Dovoľte používateľom porozumieť čo vypĺňajú. Pomenujte váš formulár jasne a jednoznačne.
7. Aj vy rozdávate telefónne číslo cudzím ľudom na ulici?
Naozaj ho potrebujete? Je úplne nevyhnutné? Nie? Tak ho nepýtajte! Vyžiadajte si radšej e-mail. Telefónne číslo ponechajte ako nepovinné pole.
Zaujímavosť č. 4:
ClickTale si otestoval svoj formulár a zistil, že strácajú 39% prihlásení, ak vyžadujú telefónne číslo.
Je pre vás nevyhnutné ho získať? Povedzte používateľovi prečo ho potrebujete a ako bude použité.
8. Viva la auto-vypĺňanie polí
Všetci to milujeme. Jeden klik a základné informácie sú vyplnené. No nie je to nádhera? Urýchlite používateľovi proces vypĺňania. Najlepšie je pomenovať každé pole pojmom alebo spoločným atribútom, ktorý prehliadače rozpoznajú, aby pomohli urýchliť proces vyplnenia formulára pre vášho návštevníka.
Tak čo? Je načase upraviť vaše formuláre?
Použiteľnosť formulárov nie je nič nové, množstvo štúdií a testovaní pri tvorbe webov ako aj tvorbe eshopov na mieru nám pomáha porozumieť správaniu používateľov pri ich vyplňovaní. Je iba na vás, či zistené informácie aplikujete do vašej stránky, alebo sa budete spoliehať na náhodu. Nedajte sa odradiť prácnosťou zavedenia vylepšení do vašich formulárov. Otestujte zmeny a získajte nových klientov.
Chcete vedieť viac? Nech sa páči, prečítajte si pokračovanie článku.