Čím to je, že strašidelný dom pôsobí tak znepokojivo? Je to tým, že je už dávno opustený? Že je prepletaný tmavými a strašidelnými chodbami? Že evokuje nebezpečenstvo? Alebo je to možno práve nekvalitná konštrukcia, ktorá ľudí znervózňuje? Zoberieme tieto desivé vlastnosti a rozložíme ich na webe. Čo je koniec koncov web, ak nie digitálny dom? (Len sa uistite, že sa na tom vašom necítite strašidelne!)
Pri tvorbe web stránok alebo keď je vo veci tvorba eshopu na mieru si nikto nikdy nemyslí: „Naozaj dúfam, že moji návštevníci utečú v strachu!“ Jeden nesprávny krok však môže spôsobiť, že sa návšteva vášho webu bude javiť ako nočná mora v strašidelnom dome namiesto prehliadky nového domu, ktorý by bol veľkou inšpiráciou.
Aby bolo jasné, nehovorím o tmavých farebných paletách alebo krvavočervenej typografii, ktoré by niekomu mohli pripomínať niečo, čo videl v horore. Ak majú tieto možnosti dizajnu zmysel a nezasahujú do čitateľnosti, smelo do toho! Hovorím o zlovestných až stresových pocitoch, ktoré vyžaruje dizajn a obsah webových stránok - podobné tým, ktoré by niekto mohol cítiť pri prechádzaní strašidelným domom.
Dr. Frank T. McAndrew odpovedal na otázku „Čo robí dom strašidelným?“ v článku o psychológii v roku 2015. Vysvetľuje:
"Z psychologického hľadiska štandardné vlastnosti strašidelných domov vyvolávajú pocity hrôzy, pretože spúšťajú pocity hrôzy v našich mozgoch, ktoré sa vyvinuli dávno predtým, ako domy vôbec existovali." Tieto výstražné alarmové tlačidlá nás varujú pred potenciálnym nebezpečenstvom a motivujú nás k opatrnosti.“
Keď sa návštevník objaví na vašom webe, posledná vec, ktorú chcete, je, aby bol opatrný pri jeho prezeraní. Chcete, aby vaše webové stránky vydávali príjemnú a bezpečnú atmosféru; nie také, kvôli ktorým by sa návštevníci strachovali, čo sa skrýva za rohom.
Dnes sa teda chcem pozrieť na niekoľko spôsobov, ako by webová stránka mohla naladiť vašich návštevníkov do príjemného stavu a čo môžete urobiť, aby ste z tohto zážitku vylúčili prvky evokujúce pocit strašidelného domu.
Štyri signály, podľa ktorých váš web vyzerá ako strašidelný dom
Web je v mnohých ohľadoch ako váš domov. Pridáte k tomu pohodlné vybavenie. Cítite sa familiárne a príjemne. Upratujete skôr, než niekto príde, aby sa nezľakol nahromadeného prachu alebo neporiadku.
Ak to budete mať stále na pamäti (t.j. váš web = váš domov), môžete sa pri tvorbe webu pre svojich klientov týmto strašidelným prešľapom vyhnúť (ale aj PWA a mobilných aplikácií).
1. Je opustený
Existuje videohra a film s názvom Silent Hill, ktorá je vytvorená na námet Centralie, skutočného mesta duchov v Pensylvánii. Pred niekoľkými desaťročiami v meste horela uhoľná baňa, čo viedlo k toxickým podmienkam pre život. Dodnes tam zo zeme prúdi plyn a dym.
Je to prvok, na ktorý sa dizajnéri videohry a kameramani Silent Hill sústredili pri vytváraní vlastného strašidelného prostredia:
Ticho z filmu Silent Hill, vykresľujúce toxický dym, ktorým je Centralia známa.
Nakoniec bola Centralia opustená kvôli nebezpečenstvu požiaru a následnej toxicite. V meste v súčasnosti žije len zopár obyvateľov.
Aj keď existuje niekoľko turistov, ktorí sa do Centralie odvážia zo zvedavosti, nezdržia sa dlho. A prečo by? Mesto je neobývateľné a je bez akýchkoľvek zmysluplných zážitkov.
Váš web môže vysielať podobné signály, ak je:
- Jeho webový dizajn príliš staromódny
- Príliš zastaraný
- Bez užitočného obsahu
- Zdanlivo neudržiavaný a neaktualizovaný
- So staromódnym UX
- Chýbajú kontaktné údaje alebo funkčný kontaktný formulár.
Web Blockbuster je dobrým príkladom signálov naznačujúcich opustenosť, ktoré návštevníkom vysiela:
Z webu Blockbuster zostala jediná funkčná vstupná stránka.
Autorské práva na tento web pochádzajú z roku 2017, a preto vzhľad týchto webových stránok nie je až taký zlý, ako by sa dalo čakať. Je dokonca responzívny pre mobilné zariadenia:
Takmer neexistujúci Blockbuster má stále slušne vyzerajúci a mobilne reagujúci web.
To znamená, že táto webová stránka nie je nič iné ako šupka toho, čo tu bolo v časoch najväčšej slávy.
Toto je napríklad ukážka, keď niekto klikne na „Blockbuster Store Location“:
Vyskakovacie okno dáva návštevníkom viac otázok než odpovedí.
Keby sme dorazili na tento web v nádeji, že tam nájdeme miestnu videopožičovňu, kde by sme si mohli požičať film, boli by sme z tohto vyskakovacieho okna zmätení. Existuje vôbec obchod na adrese 211 NE Revere Ave? Čo sa stane, keď zavolám na číslo? A prečo mi hovoria, že nemusím opustiť gauč?
Spoločnosť DISH by mala pri kúpe Blockbusteru urobiť to, že prevezme vlastníctvo tejto domény, a potom ju nasmeruje na svoj vlastný web. V súčasnej pôsobí, že na druhej strane tohto webu nie je nikto a nemá zmysel udržiavať ho pri živote (podobne ako samotný podnik).
Je to tento druh otázok a ten desivý pocit „Čo sa to tu deje ????“ ktorým chcete zabrániť, aby ich vaši návštevníci zažívali.
2. Je príliš mätúci
Ďalším charakteristickým znakom strašidelného domu je nadmerný zmätok. To je vec, ktorú skutočný sériový vrah H. H. Holmes zvládol so svojím „Murder Castle“.
"Táto budova sa stala Holmesovým nástražným Vražedným hradom." Priestor obsahoval odhlučnené izby, tajné chodby a dezorientujúce bludisko chodieb a schodísk. Izby boli tiež vybavené padacími dverami nad žľabmi, ktoré spúšťali Holmesove nič netušiace obete do suterénu budovy. “
– History.com
Je zaujímavé, že v termínoch psychológie životného prostredia to konkrétne odkazuje na určitú kvalitu priestoru: čitateľnosť.
V zásade platí, že ak má priestor (napríklad domov alebo webová stránka) jasné cesty a logickú organizáciu, je pre návštevníkov oveľa jednoduchšie sa orientovať. Nielen to, ak máte na webe logické usporiadanie, pomáha to lepšej rozpoznateľnosti a pohodliu. To naznačuje, že je nevyhnutné mať dobrú čitateľnosť a prehľadnosť webových stránok, že? To isté platí aj pri vytvorení eshopu.
Je zrejmé, že nechcete, aby sa vaši návštevníci cítili, akoby sa stratili na vašom webe alebo akoby boli uväznení v jeho hradbách. Existuje však niekoľko vecí, vďaka ktorým by sa mohli takto cítiť:
- Slabé farebné kontrasty
- Nepríjemná typografia alebo animácie
- Príliš hlboká navigácia bez stopy breadcrumbs
- Miznúca navigácia
- Nekonečné scrollovanie
- Neustále vyskakovacie okná a rôzne rozrušovacie správy, ktoré nezmiznú bez ohľadu na to, koľkokrát ich zrušíte
- Nejasná alebo mätúca výzva k akcii, kvôli ktorej nemajú jasno v tom, čo sa stane, ak na ňu kliknú
Pozrime sa na konkrétny príklad.
Koľkí z vás by sa cítili sebaisto pri hľadaní akýchkoľvek ciest (odkazov), ktoré sú k dispozícii na webovej stránke ARNGREN?
Web ARNGREN je posiaty nadmernými odkazmi a nedostatočnou organizáciou.
Toto sa objaví, keď kliknete na obrázok / odkaz PEDALS“ v strede hore na domovskej stránke ARNGREN:
Príklad jednej zo stránok produktu / kategórie spoločnosti ARNGREN.
Ako vidíte, „Index“ zmizne zľava, takže návštevníci majú jedinú možnosť kliknutia na odkaz na domovskú stránku alebo stlačiť tlačidlo „Späť“ v prehliadači a opustiť cestu, po ktorej sa vybrali.
Potom je tu ešte samotná stránka, ktorá sa posúva ďalej a ďalej a zobrazuje ďalšie obrázky bicyklov a skútrov. Objavujú sa občasné popisy a odkazy, ale nie je to nič iné ako bolestivá králičia nora čakajúca na zrútenie:
Neusporiadaná a zle navrhnutá stránka na webe ARNGREN.
Táto webová stránka vyvoláva totožný pocit, ako očakávame, že vyvolával vražedný hrad H. H. Holmesa vo svojich návštevníkoch, keď prvýkrát vkročili do týchto neprehľadných chodieb. Na žiadnej zo stránok nemáte nič jasne stanovené a je takmer rovnako nebezpečné vrátiť sa späť, ako ísť dopredu.
Ak sa chcete vyhnúť tomu, aby ste brali svojich návštevníkov na takúto trýznivú cestu, zamerajte sa na vytvorenie jasnej a otvorenej cesty, po ktorej sa dá ľahko prechádzať a z ktorej môžu vystúpiť kedykoľvek sa im zachce.
3. Vyzerá, že ste do nej investovali iba pár drobných
Nejde iba o strašidelné domy, ktorým sa chcete vyhnúť. Mali by ste sa tiež vyhnúť aj niektorým typom atrakcií, ktoré pripomínajú strašidelný dom.
Rozhodne nechcete, aby si vaši návštevníci všimli defekty, neobvyklé a lacné dizajnové prvky a ďalšie chyby na vašom webe. Potom si kladú otázku, prečo spoločnosť, ktorá za tým stojí, neinvestovala do dizajnu a vývoja viac peňazí.
Ak je váš web presýtený, vyzerá prehnane alebo akoby bol za pár centov, dostanete sa do veľkého problému. Zvyšok svetových webov nastavil veľmi vysokú latku v tom, ako by web mal vyzerať a ako by mal fungovať. Ak tieto očakávania nesplníte, zistíte, že ľudia začnú spochybňovať legitimitu alebo hodnotu firmy, ktorá za tým stojí.
Toto je napríklad webová stránka pre umeleckú školu Yale University:
Možno si myslíte, že to je vtip, a že ste náhodne iba natrafili na niekoho, kto sa vydáva za Yale University na yale.net namiesto yale.edu. Ale nie, to je omyl. Toto je skutočná webová stránka výtvarného oddelenia univerzity Ivy League.
Kopali sme teda o niečo hlbšie a dúfali, že niekde na tejto subdoméne bude vysvetlenie toho, prečo je táto webová stránka tak hrozná. Našli sme toto:
Yale School of Art vysvetľuje, prečo ich webové stránky / wiki vyzerajú tak, ako vyzerajú.
Dovoľte nám, aby sme vám reprodukovali najdôležitejšiu časť vysvetlenia. Najprv vysvetľujú, že táto stránka je open-source wiki:
Je to wiki, čo znamená, že každý postgraduálny študent, zamestnanec a člen fakulty školy môže kedykoľvek zmeniť obsah tejto webovej stránky alebo pridať ďalšiu podstránku.
Ďalej vás varujú, že môžete byť v šoku z toho, čo uvidíte:
Pri jej prezeraní sa môžete v dôsledku takejto otvorenosti stretnúť s obsahom, ktorý vás prekvapí alebo s ktorým nesúhlasíte. To bude znamením, že táto webová stránka odráža život v našej inštitúcii vo všetkých jeho heterogénnych dimenziách.
Vzhľadom na to, že editor tejto stránky použil negatívnu recenziu z Facebooku ako opakujúci sa obrázok na pozadí, musí ísť o nejaký inside joke. Keď sme sa na to pozreli ďalej, zdalo sa, akoby táto škola mala tradíciu strašidelného webdizajnu už v roku 2010. Takže pravdepodobne vedia, čo robia.
Avšak ide o to, že: keď dizajnujete web pre niekoho s povesťou ako Yale, vybudovanie niečoho, čo vyzerá, akoby to bolo nakreslené v Skicári už v roku 2001, je neprípustné. Neexistuje žiadna výnimka pre takto zlý dizajn a ani vaši návštevníci nepochopia úmysel, nech je akýkoľvek. Radšej utečú rýchlo preč a budú ľutovať, že s vami strácali čas.
Možno to môže pomôcť s virálnosťou stránok, ale vôbec to nepomôže jej dôveryhodnosti. Všetko, čo nakoniec vytvárajú, je kombináciou nekvalifikovaných amatérov, ktorí sa snažia robiť si srandu z tak vážnej a dôležitej veci, ako je webdizajn. Ak chcete v návštevníkoch prebudiť dostatočné pohodlie a sebavedomie a zvýšiť tak na vašej stránke konverziu, zabudnite na takéto vtipy.
4. Nevyzerá bezpečne
Poslednou vecou, ktorá by ľudí mohla znepokojiť, je nedostatok bezpečnosti (alebo prinajhoršom, žiadne bezpečie).
Ľudia sa väčšinou vyhýbajú miestam, na ktorých sa necítia bezpečne. A to je niečo, na čo musíte byť na svojej webovej stránke obzvlášť opatrní. Konkrétne nezabúdajte na:
- Inštalácia certifikátov SSL na všetky webové stránky
- Používanie bezpečnostných odznakov v platobnom formulári
- Predchádzanie 404 chybám a bielym obrazovkám
- Oprava chybných kontaktných formulárov
- Blokovanie spamu v sekciách komentárov a na fórach
- Monitorovanie výpadkov servera
- Malware na stránke kvôli zlému servisu webstránky, ktorý sa zavíroval
- Zanedbané technické riešenia, napr. responzívnosť, ktorá je už nutnosť
Pozrime sa na príklad webu, ktorý odosiela množstvo varovných signálov týkajúcich sa bezpečnosti. Toto sú tričká RoadKill:
Toto je domovská stránka webu RoadKill T-Shirts
Na prvý pohľad by ste si mohli myslieť, že tento web elektronického obchodu je v poriadku. Dizajn je zastaraný, ale jedná sa o low-end obchod s tričkami. Návštevníci nemôžu od dizajnu čakať príliš veľa.
Potom však prejdete na svoje mobilné zariadenie a zistíte, že nie je responzívny:
Web RoadKill T-Shirts nie responzívny s mobilnými zariadeniami
Jednou z prvých stopiek, ktorá by vás mala zastaviť v pokračovaní na webe, je upozornenie „Nezabezpečené“ v okne prehliadača. Aj keď sa v spodnej časti stránky platby nachádza bezpečnostná pečiatka GoDaddy, asi si nebudete úplne istý, či budete dôverovať tomu, že to ochráni váš nákup.
Webová stránka tričiek RoadKill obsahuje pri pokladni bezpečnostnú pečiatku GoDaddy
Potom je tu otázka kontaktného formulára. Zaujímalo by nás, ako bezpečne by sa používatelia cítili pri vyplňovaní kontaktných informácií, preto sme vynútili chybu:
Ako vyzerá kontaktný formulár RoadKill T-Shirts, keď nastane chyba
Sledujte, čo sa stane v dôsledku toho s dolnou časťou tohto formulára:
Chybne vyplnený kontaktný formulár na stránke RoadKill vedie k skrytiu tlačidla „Odoslať“
Používatelia môžu použiť "tab", aby odhalili tlačidlo „Odoslať“. Čo však v prípade, že vaši návštevníci nevedia, že to môžu urobiť? Pravdepodobne hneď opustia webovú stránku, nakoľko neviete vytvoriť ani niečo tak jednoduché ako kontaktný formulár, ktorý je plný chýb. Ako im potom dôverovať v tom, že vedia bezpečne spracovať vaše platby na webe?
Existuje mnoho spôsobov, ako sa webová stránka môže pre návštevníkov javiť ako nebezpečná. Urobte preto všetko, čo je v jej silách, aby ste sa vyhli týmto vážnym chybám a vaša značka tak nadobudla väčšiu dôveryhodnosť.
Zhrnutie
Keď návštevník vstúpi na váš web, aká prvá myšlienka by ho mala napadnúť?
"Skvelé! To je produkt, ktorý som hľadal! “
Alebo:
"Hmmm ... Možno by som sa mal vrátiť späť na Google a zistiť, či existuje iné miesto, kde by som tento produkt mohol kúpiť."
Existuje množstvo spôsobov, ako odradiť vašich návštevníkov, keď navštívia webovú stránku. Ak sa však na svoju webovú stránku začnete pozerať ako na domov, môžete sa vyhnúť bežným nástrahám, vďaka ktorým webová stránka pripomína skôr strašidelný dom, než príjemný domov, ktorý čaká s otvorenou náručou.