Stres nie je len niečo, kvôli čomu sa ľudia cítia nepríjemne. Podnecuje v nás pud sebazáchovy - „uteč“ alebo „bojuj“. Posledná vec, ktorú chcete, je vytvoriť takú webovú stránku, ktorá stresuje návštevníkov, čo vedie k zničeniu ich používateľského zážitku alebo k tomu, že vašu stránku veľmi rýchlo opustia. Túto odozvu vašich zákazníkov môže vyvolať množstvo vecí, vrátane vášho designu. V nasledujúcom návode sa pozrieme na niekoľko spôsobov, ako vytvoriť design, ktorý príjemne naladí vašich zákazníkov a pripraví im príjemný, ničím nerušený používateľský zážitok.
Stres je nepríjemná vec a mnohí z nás mu pravidelne čelia. Naše zamestnanie, škola, domov, vzťahy a dokonca aj veci, ktoré sa dejú vo svete môžu vyvolať pocity paniky, nepokoja a depresie. A to je reč iba o chronických stresových faktoroch. Pomyslite na drobnosti, ktoré každodenne narúšajú vašu vnútornú rovnováhu a spúšťajú režim úniku alebo boja (napr. dopravné zápchy, nekvalifikovaní zástupcovia zákazníckeho servisu, ochorenie v čase, keď vás čaká veľký projekt, atď.).
Posledná vec, ktorú chcete, je, aby niekto navštívil váš web, len preto, aby sa cítil, že:
- Sa potrebuje prebojovať k tomu, aby našiel to, čo hľadá, prípadne
- Okamžite odíde a už sa nevráti
Existuje mnoho spôsobov, ktorými môže váš vlastný web stresovať vašich návštevníkov, a vznietiť v nich náladu boja alebo úteku. Pomalé načítanie. Komplikovaná navigácia. Nadmerné chyby 404. Rozumiete, čo tým chceme povedať? Problémom však môže byť aj samotný webový dizajn.
Aká je miera opustenia vašej stránky? (bounce rate) ? Ak je skutočne vysoká a výkon nie je problémom, potom by ste sa mali zamerať na lepšie preskúmanie vášho webu. Dnes sa pozrieme na niekoľko spôsobov, ako naši webdizajnéri používajú zaručené postupy na odbúranie stresu a využívajú ich na weboch našich klientov.
Ako priniesť harmóniu do vášho webového dizajnu
Väčšina príručiek na zmiernenie stresu obsahuje podobné rady. Ako ale presne aplikovať na vašu stránky tipy, ako napríklad „Vyjsť von na čerstvý vzduch“?
Tu je niekoľko tipov:
1. Inšpirujte sa prírodou
Existuje dobrý dôvod na to, prečo články poskytujúce rady na odbúravanie stresu neustále naznačujú, aby sa ľudia išli von prejsť. Príroda má svoje čaro priviesť vás do maximálneho kľudu.
Ak sa zamyslíte nad tým, ako dnes žijeme – stále online, stále pripojení a neustále sa snažiaci zlepšiť svoj život sami pre seba – to je presný opak prírody. To je pravdepodobne dôvod, prečo nás tak veľmi láka jej jednoduchosť a liečivé vlastnosť nielen vtedy, keď sme v strese.
Niektoré spoločnosti dosahujú tento efekt tým, že pri tvorbe webstránok vytvoria prostredie obsahujúce imaginárne prírodné scény, ktoré navodzujú príjemný pocit spájaný s prírodou.
Väčšina spoločnosti však bude musieť zmeniť spôsob myslenia a neškatuľkovať sa do obrázkov prírody, pretože to nemusí byť práve v súlade s ich firmou.
Namiesto toho by sme vám odporučili pozrieť sa na vašu farebnú paletu.
Jednou z najzaujímavejších vecí na trávení času v prírode je, že v nej nájdete veľmi široké spektrum farieb. Pozrite si akýkoľvek cestovateľský blog alebo účet na sociálnych sieťach s fotkami prírody a okamžite o tom získate dôkaz.
Ukážka niektorých prírodných paliet farieb:
V prírode existuje obrovská škála farieb, z ktorých by ste mohli čerpať.
To znamená, že farby prírody nie sú vždy pokojné alebo bezpečné. Vezmime si napríklad aposematizmus. To je schopnosť zvierat, ktorou signalizujú nebezpečenstvo - a robia to pomocou farieb.
"Funkciou aposematizmu je zabrániť útoku varovaním potenciálnych predátorov, že brániace sa zviera má obranný mechanizmus, napríklad, že nie je chutné na konzumáciu alebo je jedovaté."
Najčastejšie sa v aposematizme vyskytujú farby:
Červená
Žltá
Čierna
Biela
Všeobecne platí, že keď sa použijú tieto farby, je to vo vysokom kontraste s okolitými farbami a scenériou, takže to nie je tak, že samotná farba musí byť nutne alarmujúca. Súvisí to viac s kontextom.
Odporúčam vám, aby ste sa pozreli na svoj web a všimli si, či niektoré farby nevysielajú nesprávne signály.
Nezdá sa vám tmavý web dizajn príliš v nesúlade so svetlejšou identitou vašej značky? Nepripomínajú červené akcenty na bielom pozadí kvapky krvi? Nieje to žiarivo žlté sfarbenie nepríjemné?
Napríklad web Beara Gryllsa je sa javí ako trocha nebezpečný a znervózňujúci:
Webový dizajnér myslel mimo škatuľku a web obohatil o ostrý čierny a červený akcent. Bear Grylls nepredvádza žiadnu príjemnú alebo relaxačnú cestovateľskú šou. Vždy sa dostáva do situácií na život a na smrť (a inak nebezpečných). Takže v tomto prípade ide o skvelý príklad farebnej palety inšpirovanej aposematizmom.
Avšak veľmi pochybujeme, že by ste chceli, aby si návštevníci vášho webu spájali vašu značku s nebezpečenstvom alebo smrťou. Je preto vhodné Investovať nejaký čas do štúdia fotografií prírody (scenérie, pri ktorých sa cítite dobre), ako aj štúdiom psychológie farieb, aby sme optimalizovali dopad signálov, ktoré váš web vysiela návštevníkom.
2. Vytvorte predvídateľný rytmus
Jóga je jednou z tých aktivít, ktoré sa často odporúčajú ľuďom trpiacim nadbytočným stresom. Ako vysvetľuje jedno yoga štúdio:
„Jóga spája fyzické a duševné techniky, ktoré vám môžu pomôcť dosiahnuť pokoj tela a mysle. To vám môže pomôcť lepšie zrelaxovať a zvládať stres a úzkosť.“
Stavebným pilierom jógy je cvičenie fyzických póz, kontrolované dýchanie a recitovanie mantier. Ak ste to už niekedy praktizovali, viete, aký je to pocit naladiť sa na váš najhlbší rytmus. Nádych ... a výdych.
Jóga nie je jedinou praktickou disciplínou, ktorá sa sústredí na dýchanie s cieľom upokojiť nervovú sústavu a myseľ.
Ak ste už niekedy používali meditačnú aplikáciu ako napríklad Calm, tak dychové cvičenia sú vám známe:
Keď sa sústredíte na nádych, zadržanie dychu a výdych, vaše telo a myseľ sa uvoľnia. Dychové cvičenia tiež pomáhajú ľuďom upokojiť a upraviť nepravidelné dýchanie, ktoré zvyšuje srdcovú frekvenciu a rozrušuje tak myseľ.
Ako to teda súvisí s vašou webovou stránkou? Je potrebné identifikovať prvky a procesy na vašej stránke, ktoré sú nepredvídateľné a šokujúce - také, kvôli ktorým majú návštevníci pocit, akoby nad touto skúsenosťou nemali žiadnu kontrolu, a akoby nedokázali spomaliť a ísť na to pomaly, krok po kroku.
Dôležitú úlohu v tom zohráva rytmus a opakovanie, ale to už viete. Preto sa tvary a farby tlačidiel dôsledne navrhujú v rámci celého dojmu z webu. Preto sa na vytvorenie celkového rytmu a hierarchie obsahu na vašej stránke nevyberajú viac ako dve alebo tri písma a aj preto sa pri tvorbe mobile-first webstránok používajú mriežky (gridy), dokonca aj keď niekedy webdesign vyzerá byť mierne asymetrický.
Ide o to, že keď sa zafixujú určite dizajnové vzorce alebo prvky v očiach používateľa, je preňho veľmi príjemné a upokojujúce sa v týchto vzorcoch vyžívať.
Vezmite si napríklad webstránku, na ktorej pri skrolovaní prebiehajú rôzne animácie.
Už na prvý pohľad bude takýto web z pohľadu používateľa veľmi atraktívny, pretože sa bude značne odlišovať od konkurencie. Predstavuje prekvapivý zážitok od začiatku až do konca. Návštevníci budú s veľkým nadšením očakávať ďalšie prekvapenia, ktoré na nich čakajú za rohom. Čítanie obsahu na webe bude však o niečo komplikovanejšie vzhľadom na to, akým spôsobom sa takýto web prezentuje.
Takáto webová stránka je predovšetkým o budovaní očakávania, nie hodnoty.
Zaujímavosťou je, že animácie spúšťané pohybom myši nemusia ísť na úkor predvídateľnosti designu alebo úrovne pohodlia vašich návštevníkov.
Veľmi dobre si uvedomujeme tento fakt. Aj keď by sa mohlo zdať, že je dobre vyskúšať niečo nové, aby váš web vynikol medzi konkurenciou, nezabúdajte, že v prvom rade sa webdesign navrhuje pre používateľský zážitok. Ak odozva používateľov na kreatívne rozhodnutia nie je príliš dobrá, je najvyšší čas vrátiť vášmu webu stabilnejší rytmus.
3. Odstráňte prebytočné rušivé elementy
Vedci už dlho skúmajú a poučujú nás o tom, ako škodlivo a stresujúco na nás pôsobia rušivé elementy nachádzajúce sa v prostredí vôkol nás.
„Babisch ustanovil moderný model, ktorý predpokladá, že rušivé elementy nepriamo narúšajú spánok, komunikáciu a zvýšené vystavovanie sa takýmto rozruchom spôsobuje emocionálne a kognitívne zmeny a mrzutosť, po ktorých nasledujú chronické stresové reakcie a nepriaznivé účinky na zdravie...“
Nie je to žiadnym prekvapením pre kohokoľvek, kto žil vo veľkomeste alebo niekedy nejaké navštívil. Sú znečistené hlukom ľudí, ktorí trúbia a kričia, hlučnými autobusmi alebo vlakmi, ktoré prechádzajú okolo, stavebnými robotníkmi vydávajúcimi rámus na uliciach a budovách. Skôr či neskôr nastane okamih, kedy toho na vás bude priveľa a vaše zmysly sa vyčerpajú.
To je jedným z hlavných dôvodov, prečo sú zariadenia generujúce biely šum, zvuky prírody a klasická hudba obľúbeným prostriedkom na zharmonizovanie nadmerného hluku v našom prostredí. Zmierňujú, alebo prinajmenšom znižujú na minimum vyčerpávajúci efekt a nepríjemnú povahu nášho rušivého okolia.
Ak je webová stránka navrhnutá tak, že obsahuje príliš veľa „hluku“, podobné riešenie je nevyhnutné.
Ako však môžeme definovať „hluk“ na webových stránkach? Nie, nie je to tým, že by sa na všetkých webových stránkach mala prehrávať na pozadí ukľudňujúca hudba.
Dôležitým aspektom je identifikovať veci, ktoré tam nepatria. Ak je váš starý webdesign prehnaný, v novom facelifte odstránime prvky, ktoré zhoršujú používateľský zážitok a konverzný pomer.
Ako často napríklad ľudia využívajú váš online chat? Ak sa to nestáva často alebo interakcie väčšinou nie sú zmysluplné, jednoducho sa ho zbavte. To isté platí pre ďalšie nepodstatné prvky. Bannerové reklamy. Automatické prehrávanie videí. Vyskakovacie okná.
Stojí toto narúšanie používateľského zážitku skutočne za to?
Použime stránku Neila Patela ako príklad:
Ak návštevník príde na stránku, hneď mu je položená otázka: „Chcete viac návštevníkov?“
Povedzme, že odpoveďou je „nie“, pretože návštevník sem prišiel preto, aby si prečítal na blogu niečo viac o SEO. Napriek tomu, na blogu dostane znova tú istú otázku:
Logika vraví, že kliknutí na „Nie, mám dosť návštevníkov“, sa tento banner už viac zobrazovať nebude. Namiesto toho, návštevníci, ktorí na to kliknú sú presmerovaní preč z blogu na domovskú stránku, znova na začiatok začarovaného kruhu.
Tento typ ruchu na webe sa nelíši od environmentálneho hluku - niečo ako dieťa, ktoré sa pýta „Ale prečo?“ znova a znova, kým im nedáte odpoveď, ktorú chcú. Návštevníci sa nakoniec nasýtia nátlaku a nadobro odídu.
Ak si všimnete, že vaši návštevníci ignorujú rozruchy, ktorý sa na vašom webe nachádzajú, neskúšajte ich nimi ešte viac iritovať. Proste sa toho zbavte.
Zhrnutie
Na rozdiel od skutočného sveta, v ktorom si ľudia nájdu čas na identifikáciu svojich stresových faktorov, nájdu riešenie, ako sa ich zbaviť a prekonať svoje problémy, na webových stránkach sa tak nestane.
Buď tento zážitok pretrpia, alebo okamžite opustia vašu stránku s horkou chuťou na jazyku.
Ak chcete odstrániť faktory, ktoré stresujú vašich používateľov z vašej stránky, vyriešte problémy pomocou tradičných trikov na odbúravanie stresu. Práve tým, že sa snažíme pre našich klientov navrhnúť webdesign s príjemnou atmosférou a zároveň udržať vysokú mieru “stláčania tlačidiel” a získavania konverzií - znižujeme mieru okamžitých odchodov ako aj úroveň stresu vašich návštevníkov.