Už sme si zvykli, že trendy vo webdizajne prichádzajú a odchádzajú. Ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, že čo robí trend s webovými stránkami, v prípade, že tak rýchlo neodíde?
Ako webdizajnéri máme niekoľko možností. Populárne trendy v dizajne môžeme úplne ignorovať; môžeme sa na ne adoptovať, ale zbavujeme sa ich, keď zvädnú, prípadne na ne môžeme dať svoj vlastný jedinečný podpis. Táto príručka vám pomôže zistiť, ktorý prístup má pre vaše stránky najväčší zmysel.
Forbes nedávno zverejnil zaujímavý článok o saturácii jazykov. Tu je problém:
Spotrebitelia nie vždy rozumejú technickým aspektom toho, čo firmy robia, alebo riešeniam, ktoré pre nich vytvárajú. Takže copywriteri používajú žargón, ktorý sa prekladá v zmysle „zariadenia pripojené na internet s výpočtovou schopnosťou“ na „smartphony“, „inteligentné hodinky“ a „inteligentné reproduktory“.
Niektoré z týchto módnych slov sa šíria ako blesk a je skoro nemožné nájsť značku alebo web, ktorý ich nepoužíva. Keď sa to stane, slová - a súvisiaci produkt alebo služba - stratia v mysliach spotrebiteľov zmysel, pretože všetci hovoria to isté.
To isté sa stane, keď sa dizajnové trendy stanú príliš populárnymi.
Ale aké máme možnosti? Mali by ste napriek tomu naskočiť na vlak dizajnového trendu, aby váš web nezostal pozadu? Dnes sa pozrieme na to, aké sú vaše možnosti.
Čo by mali weboví dizajnéri robiť s príliš populárnymi trendmi?
Aby bolo jasné, nenavrhujeme, aby sa ignorovali všetky trendy v dizajne.
Existujú určité trendy, ktoré bezpodmienečne musíme prijať celoplošne. Rovnako ako minimalizmus a mobilný dizajn. Ak existuje jasný dôkaz, že je potrebná nová dizajnová technika, neignorujeme ju.
Hovoríme o dizajnérskych trendoch, ktoré nie sú zamerané na posilnenie webu. Namiesto toho sa zameriavajú iba na zvyšovanie interakcií na webových stránkach.
Brutalizmus. Vyskakovacie okná služby Facebook Messenger. Home page hero sliders. Ďalšia vec je tá, že akonáhle začínajú webové stránky prijímať tieto trendy a ich copywriteri a dizajnéri sa na ne začnú adaptovať, je len otázkou mesiacov, kedy nimi budú spotrebitelia zaplavení. A vtedy nastupuje banner blindness.
Aké sú naše možnosti, keď sa dozvieme o novom trende v dizajne, ktorý sľubuje veľké výsledky?
Možnosť 1: Ignorujeme ho a držíme sa toho, čo funguje
Existuje niekoľko dôvodov, prečo by dizajnéri mali zvážiť použitie tejto možnosti:
Pracujeme na krátkodobých projektoch webových stránok.
Pre tie firmy, ktoré vytvárajú webové stránky, odovzdávajú ich klientom a potom im prajú veľa šťastia, pravdepodobne nie je dobrý nápad pohrávať sa s módnymi trendmi.
Viete, ako rýchlo sa menia trendy v dizajne, tak prečo dať svojmu klientovi web so zastaraným dizajnom? Stane sa jedna z troch vecí:
- Zastaranou funkciou sa nebudú zaoberať, nechajú ju tak bez toho, aby vedeli, že ich to stojí konverzie.
- Chvíľu po spustení ich nového webu vás požiadajú o pomoc pri odstránení tejto funkcie a nebudú sa tešiť z toho, že to budú musieť tak skoro prerobiť.
- Požiadajú o pomoc iného dizajnéra, pretože sú naštvaní, že ste ich umiestnili do tejto znevýhodnenej pozície.
Pokiaľ klient nemá veľmi dobrý dôvod prečo potrebuje využiť úspešný trend v dizajne, je lepšie ho od neho odradiť. Ak pochopia prchavú povahu niektorých z týchto trendov a to, ako z presýtenia vzniká banner blindness, mali by stáť pri vás a držať sa toho, čo funguje.
Navrhujeme (alebo redizajnujeme) web pre prosperujúcu spoločnosť s dlhou tradíciou.
Pri vytváraní webových stránok pre spoločnosť, ktorá má u publika dlhoročnú reputáciu a osvedčený vzorec úspechu, môže byť prijatie úspešného trendu riskantné.
Zoberme si napríklad Zillow.
Mobilná domovská stránka pre Zillow.
Toto je mobilná domovská stránka. Je jednoduchá, elegantná a intuitívna.
Viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby sa návrhár rozhodol pridať na hlavnú stránku video-pozadie? Alebo prerušil prehliadanie nehnuteľnosti nejakým vyskakovacím oknom na bezplatné stiahnutie e-booku?
Je potrebné si poriadne premyslieť, čo by narušenie pôvodného dizajnu urobilo s celkovou plynulosťou interakcie. Pri vytváraní niečoho pre značku, ktorá je známa svojou dôslednosťou, je najlepšie ignorovať pominuteľné trendy.
To však neznamená, že by web ako tento nemal byť nikdy redizajnovaný. Ako sme už povedali predtým, nemožno ignorovať trvalé „trendy“ v dizajne, pretože nám umožňujú posúvať webové stránky správnym smerom.
Napríklad toto bol Zillow v roku 2017:
Mobilná domovská stránka pre web Zillow v roku 2017.
Všimnite si, ako ďaleko sme sa za pár rokov dostali dostali, pokiaľ ide iba o responzivitu webových stránok. Toto sú tie druhy populárnych zmien, na ktoré by ste sa mali bez debaty adaptovať.
Keď cieľom spoločnosti je budovať vzťahy; nie zvyšovať predaj.
Uvedomujeme si, že každá webová stránka potrebuje konverzie, aby prežila. Mnoho obchodných modelov však jednorazový predaj neuživí. Pravidelné oslovovanie nových zákazníkov stojí príliš veľa peňazí, a preto sa niektoré podniky zameriavajú na budovanie dlhodobých vzťahov so svojimi zákazníkmi.
Z tohto dôvodu sa musíme na týchto druhoch webových stránok vyhýbať dizajnovým trendom zvyšujúcim konverziu.
Zoberme si napríklad web Garyho Vaynerchuka:
Mobilná webová stránka pre Garyho Vaynerchuka neobsahuje pominuteľné dizajnové trendy a prvky.
Pamätáte si, keď sa zdalo, že každá webová stránka obsahuje vyskakovacie okno s dvoma tlačidlami - jedno z nich by bolo superpozitívne ako napríklad „Áno, chcem zmeniť svoj život!“ a druhé malo návštevníka zahanbiť niečím ako „Nie, rád žijem v biede.“
Čo si myslíte, ako by mohla neustále rásť základňa Vaynerchukových lojálnych sledovateľov, ak by a na jeho stránkach neustále zobrazovalo jedno z týchto vyskakovacích okien? Nielenže by ich tento druh rozptyľovania rozrušoval v prezeraní obsahu, ale pravdepodobne by ich rozčúlilo aj to, že akých nehanebným trikom sa ich snaží obalámutiť, aby sa prihlásili.
Ak má značka, pre ktorú navrhujeme web, podobné poslanie - budujeme dlhotrvajúce a zmysluplné vzťahy - neotravujme návštevníkov pofidérnymi technikami.
Možnosť 2: Prijmeme trend, ale sledujeme nasýtenosť trhu
Patrick Ward, autor článku publikovaného v časopise Forbes, vysvetlil, že mnoho autorov v oblasti fintech sa muselo obrátiť k jednoduchšiemu štýlu písania:
„Najskôr nové startupy používali žargón a módne slová na zvýraznenie svojej úplne novej technológie a na získanie konkurenčnej výhody.“
Je to dobrá lekcia aj pre dizajnérov. Nie je vždy zlé naskočiť na rozbehnutý vlak dizajnérskeho trendu - najmä ak sa osvedčilo, že funguje a stále je vo veľmi raných fázach povedomia verejnosti.
Aj keď sú teda jasné prípady, kedy má zmysel sa vyhnúť módnym výstrelkom, myslíme si, že sú chvíle, kedy má zmysel ich využiť. Jediná vec je, že nemôžeme iba implementovať webový dizajn a potom to nechať tak.
Napríklad toto je web 15 Finches:
Prehliadka animácie na webovej stránke 15 Finches na PC.
Pozrime sa teraz na rovnaký animovaný zážitok, ktorý však dostanú používatelia, ktorí si otvoria stránku na svojich mobilných zariadeniach:
Prehliadka webovej stránky 15 Finches v mobile s chybami vrstvenia a bez animácie.
Na tomto mobilnom webe existuje niekoľko dizajnových prvkov, ktoré mali byť už dávno vyradené:
- Vertikálna typografia na pozadí by sa mala zrušiť. Môže to pridať textúru webu zobrazovaného na počítači, ale na mobilných zariadeniach je to iba mätúce rozptýlenie.
- Animácia na webe pre počítače sa nekopíruje do mobilných zariadení. Aby dizajnéri mohli návštevníkom poskytnúť konzistentný zážitok, mala by sa zladiť s dizajnom pre mobilné zariadenia.
- Na celom mobilnom webe sa vyskytujú tiež chyby vrstvenia, keď text často pokrýva ďalšie kúsky textu, ako aj chýbajúce tlačidlá s výzvou na akciu.
Existujú stránky, pri ktorých je v poriadku prijímať krátkodobé trendy v dizajne. Avšak ich treba sledovať.
Napríklad dizajn stránky Hubspot sa neustále mení, ale zdá sa, že akékoľvek dizajnové trendy, ktoré si osvojí, nikdy nenarušia ich uvítanie. Hubspot má tendenciu všetko orezať tesne predtým, ako je toho príliš veľa. A to je kľúčová vec, ktorú si treba pamätať a využívame ju aj my v Narative. Menej je väčšinou viac.
Mobilný web Hubspot naďalej používa widget chatbota, aby navigoval potenciálnych zákazníkov správnym smerom.
Ako vidíte, mobilná stránka stále používa widget chatbota. Pre firmu, ktorá ponúka predajný a marketingový softvér, je to dôležitý prvok, ktorý si treba uchovať, aj keď sa ho iné stránky medzičasom zbavili.
Je super, že Hubspot udržuje blízky vzťah so svojimi používateľmi, takže má pravdepodobne potvrdené, že prvok naďalej funguje dobre. Toto je iba jedna z vecí, na ktoré by ste si mali dať pri monitorovaní trendu pozor.
Ak chceme využiť populárne trendy vo web dizajne, musíme si uvedomiť, že to bude s našimi klientmi beh na dlhú trasu. Všímame si:
- Presýtenie na trhu,
- Trend je úplne zastaraný,
- Alebo na to používatelia nereagujú pozitívne.
Takto mômete okamžite prejsť na istejšie a osvedčenejšie webové praktiky.
Možnosť 3: Ideme podobným, ale odlišným smerom
Keď sa dizajnová technika alebo prvok okamžite a všeobecne stanú populárnymi, má to omnoho rozsiahlejšiu hodnotu než len pri zvyšovaní konverzií alebo vytváraní krajšieho webového dizajnu.
Zisťujeme, prečo sa to uchytilo tak, ako sa to uchytilo. Ak pochopíme, čo vedie k popularite trendu, môžeme využiť jeho najsilnejšie stránky, prispôsobiť si ho a využiť jeho skutočnú silu.
V New York Times ‘Snow Fall sa v roku 2012 vyskytol jeden článok. Bolo to krátko potom, ako sa paralaxové scrollovanie začalo vyskytovať vo webovom dizajne. A aj napriek niektorým webovým stránkam, ktoré tento trend pekne zaimplementovali, to bol práve NYT a ich spôsob implementácie, spolu s interaktívnymi a animovanými obrázkami, z ktorých boli ľudia skutočne nadšení - a to až tak, že za to NYT získali množstvo novinárskych cien.
Všimnite si, že NYT sa nepokúsil iba predizajnovať svoj web a zaimplementovať naň paralaxové scrollovanie. Využili to, že si to získavalo na popularite, avšak zaimplementovali do tohto trendu svoj vlastný podpis a uplatnili ho na jednom prevratnom príbehu. Takto zmenili NYT krátkodobý výstrelok na niečo, vďaka čomu bol ich príbeh nezabudnuteľný.
Pozrime sa na novší príklad webu používajúceho tento prístup.
Všetci poznáte trend dizajnu rozdelenej obrazovky, že? Na pracovnej ploche to fungovalo naozaj dobre, a to ako v statickej podobe, tak aj v prípade, keď jedna polovica obrazovky zostala statická, zatiaľ čo druhá bola mobilná. Ale na mobile? To už nebolo také skvelé.
Aj keď sme videli, že sa veľa návrhov od rozdelených obrazoviek postupne upúšťa, spoločnosť EngineThemes si tento trend osvojila:
EngineThemes priniesol hravý twist na kedysi trendový dizajn rozdelenej obrazovky.
Pri vstupe na web si ako spotrebitelia uvedomíme, že ide o vzhľad, ktorý nám je známy. Netrvá však dlho, kým si spotrebiteľ zároveň uvedomí, že ide o niečo výnimočné a pravdepodobne ho čaká iný zážitok než u konkurencie.
Pre začiatok, ten vznášajúci sa vták a červená dvojsmerná šípka sú niečo, čo na iných stránkach príliš nevidíte, ak vôbec. Je takmer nepredstaviteľné, že by väčšina návštevníkov prešla cez tento banner bez toho, aby s ním interagovali.
Po druhé, tento banner neobsahuje v mobilných zariadeniach žiadne slová. (Sú na webovej stránke pre počítač.)
Jedným z dôvodov, prečo tento trendový dizajn už nefunguje, je skutočnosť, že sa nedá použiť na mobilných weboch - jednoducho nie je dostatok miesta na rozdelenie obrazovky a na vloženie dostatočného množstva slov. Alebo je?
EngineThemes skryl správu vo svojej animovanej grafike rozdelenej obrazovky.
Keď sa šípka posunie doprava, návštevníci s orlími očami si všimnú, že v grafike vtáka je starostlivo ukrytá správa. Pravdaže, text by mal byť väčší, ale návštevníci mobilných zariadení si ho môžu priblížiť, ak majú problém ho prečítať.
Je to reťazec kódu, ktorý znie takto:
„EngineThemes poskytuje efektívne obchodné riešenia s jednoduchými a výkonnými témami pre WordPress.“
Keď sa dizajnový trend náhle stane populárnym - či už na krátku alebo dlhú dobu - nemusí to nutne znamenať, že musíte použiť jeho presnú verziu ako všetci ostatní. Práve presýtenie je dôvodom, prečo sa nové moderné webstránky so sviežim dizajnom veľmi rýchlo zmenia na zastarané.
Tým, že vezmeme inovatívnu časť dizajnového trendu, a osvojíme si ho, môžeme dať tomuto trendu skutočnú silu a zároveň dodať webom našich klientov výnimočnú pozíciu.
Zhrnutie
Keď to začneme preháňať využívaním presných dizajnových trendov, ktoré aplikujú všetci ostatní, vystavíme svoje webové stránky riziku, že sa stanú tuctovými a ešte horšie vyniknuteľnými. Preto musíme byť schopní získať nadhľad a vedieť posúdiť, aký prístup je pre našich klientov najlepší. Prechádzajúci trend môžeme nechať na pokoji, môžeme ho dočasne prijať alebo si z neho vytvoriť svoj vlastný.