Poďme sa bližšie pozrieť na etapy, ktoré zahŕňa tvorba webstránky. Či už je vo veci tvorba firemného webu, vytvorenie eshopu, tvorba portálu či vývoj mobilnej aplikácie, tieto etapy sa vo väčšine prípadov opakujú. Samozrejme, projekt od projektu sa vývoj individualizuje pre potreby daného klienta a projektu, základ však zdieľajú spoločný.
Špecifikácia webu
V tejto prvotnej fáze sa zhromažďujú požiadavky klienta, prebiehajú konzultácie a vytvára sa podrobná projektová dokumentácia. Na základe týchto informácií sa pripravuje cenová ponuka. Je dôležité všetko dopredu dôkladne zvážiť, aby sa na nič nezabudlo a projekt obsahoval práve tú funkcionalitu, ktorú klient očakáva. V tomto procese samozrejme našim klientom vždy radíme na základe dlhoročného know-how, čo by sa na webovú stránku hodilo, čo je naopak už prežitok, a hlavne čo prinesie očakávané výsledky, či už predaje, kontaktovania klienta zo strany jeho potenciálnych zákazníkov, či iné konverzie, ktoré si stanovíme. Kladieme dôraz na transparentnú komunikáciu, aby klient presne vedel, čo môže očakávať a ako budeme postupovať. Táto fáza je základom pre úspešnú realizáciu celého projektu.
Tvorba loga a branding
Zahŕňa vytvorenie firemnej identity, tvorbu loga a grafických materiálov. Vypracováva sa stratégia značky, logomanuál a dizajn manuál. Všetky tieto grafické podklady slúžia k tomu, aby neskôr pri tvorbe webového dizajnu sme mali solídny podklad od ktorého sa moderný webdizajn odrazí. Budeme mať moderné logo pre firmu, firemné farby, ktoré budú reprezentovať firmu a ďalšie podklady, ktoré dotvoria "mood" spoločnosti. Chceme sa aj vyhnúť tomu, aby v bode, kde budeme mať pre klienta navrhnutý moderný webdizajn stránky, by na webe bolo staré logo, ktoré je prežitkom z dávnych čias, keď firma napr. ešte len začínala, alebo to logo bolo robené na kolene. Znižovalo by to celkový dojem z webovej prezentácie.
UX a webový dizajn
V tejto fáze sa navrhuje vizuálna podoba webu, vrátane užívateľskej skúsenosti (UX). Patrí sem aj tvorba wireframov a responzívneho dizajnu, ktorý zabezpečuje použiteľnosť na rôznych zariadeniach. Túto fázu netreba podceniť, pretože vizuál predáva. Nejde však len o moderný dizajn stránky, ale aj o jej použiteľnosť, intuitívnosť, prehľadnosť, a všetky tieto faktory prispievajú k tomu, že návštevníci webu sa vedia rýchlo dostať k tomu, čo hľadajú a my im to vieme predať, t.j. presvedčiť ich o tom, že práve na webstránke klienta našli to, čo hľadali. Detailnejšie sme tieto metódy popísali na samostatnej podstránke UX princípy. Tento proces - návrh webového dizajnu môže trvať niekedy aj týždne či pár mesiacov, kým sa vytvorí naozaj premyslená štruktúra a webdizajn, ktorý bude mať hlavu a pätu. To sa neskôr zúročí tým, že takéto moderné webové stránky majú väčšie predaje, prinášajú klientom viac konverzií a tým aj výraznejší zisk a návratnosť investície do webu je obvykle veľmi rýchla. Takže šetriť na webovom dizajne sa naozaj neoplatí.
Programovanie webstránky
Patrí sem programovanie front-endu a back-endu webu, vytvorenie administrácie a vykonávanie testov. Táto fáza zahŕňa aj debugging a zabezpečenie funkčnosti všetkých komponentov. Pod front-endom sa myslí tvorba HTML, CSS šablóny na základe navrhnutého webdizajnu z predošlého kroku. V princípe to, čo sme si nakreslili, sa nakóduje do klikateľného prototypu webu a grafické prvky sa "zmenia" na stránku. Táto webová stránka však neobsahuje ešte administráciu, ani nie je na nej možné vykonávať rôzne funkcie, prihlásenie, nákupy, vypĺňanie formulárov a pod. Na toto slúži až ďalšia etapa, a tou je spomínané programovanie back-endu, tvorba administrácie webu, kde sa táto webová šablóna oživí pomocou programovania. Toto sa robí najčastejšíe pomocou programovacích jazykov. Programovanie PHP je obvyklou metódou, ale aj Javascript programovanie, alebo jednoduchšie - tvorba Wordpress webu, kde používame predpripravené CMS Wordpress, ktoré sa ale upraví na mieru pre každého klienta, obvykle aj s tvorbou vlastnej Wordpress témy na mieru. Wordpress sa používa aj pri tvorbe eshopu, kde využívame plugin Woocommerce. Pri individuálnejších eshopoch tvoríme eshop na mieru.
Optimalizácia
Implementácia SEO techník, optimalizácia webu pre vyhľadávače a analytické nástroje. Zahŕňa onsite SEO, pokročilé SEO techniky a Google Ads kampane. Bez týchto nastavení síce máme web vytvorený, ale len ťažko bude dohľadateľný na webe. Práve preto implementujeme tieto nástroje a nastavenia, aby bol prístup vyhľadávačov ako Google k webom našich klientov čo najjednoduchší, či už ide o organické vyhľadávanie alebo platenú reklamu.
Odovzdanie projektu
Finálne testovanie webu, kde si na našom serveri otestujeme spolu s klientom všetky funkcionality, a doladia sa posledné detaily pred spustením webu a jeho nasadením na server klienta. Ten môže mať vlastný server, alebo využívať obvyklé populárne hostingové služby ako Websupport a pod. Po odovzdaní projektu sa obvykle pokračuje v dlhodobej analytike, aby sme vedeli web prispôsobovať správaniu návštevníkov a ešte viac zvyšovali jeho efektivitu a ponúkame aj pravidelný servis na udržanie webu v optimálnom stave. Okrem klasiky ako Google Analytics sa využíva napr. nástroj Hotjar.
Pravidelný servis a údržba webu
Ako bolo spomenuté vyššie, pokiaľ si naši klienti želajú udržiavať web stále v ideálnej kondícii, tak na pravidelnej báze ho zálohujeme, optimalizujeme jeho rýchlosť, kontrolujeme jeho bezpečnosť, a v neposlednej rade, hlavne čo sa týka Wordpress webstránky, tak sem patrí aj aktualizácia Wordpressu, aktualizácia Wordpress pluginov a ďalších súčastí, hlavne kvôli stabilite webu a jeho bezpečnosti. Bez týchto pravidelných úkonov sa Wordpress pluginy a moduly stávajú zastaralými, zraniteľnými a je tu riziko, že webstránka bude napadnutá malwarom či vírusmi, čo vie spôsobiť nemalé problémy. Servisnými úkonmi toto riziko eliminujeme na minimum a naši klienti sa môžu spoľahnúť, že s našim servisom webu bude bude ich web fungovať tak ako má, hladko a spoľahlivo dlhé roky.
Ak vás táto téma zaujala a chceli by ste do týchto procesov tvorby webu vidieť ešte hlbšie, jednotlivé fázy nášho vývoja máme rozpísané aj spolu s ukážkami na našej podstránke - Ako pracujeme.